[natuurkunde] zwaartepunt bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 581

zwaartepunt bepalen

wij zijn bezig op school met het maken van een bankschroef. nu krijgen we voor het vak mechanica groepsopdrachten waarbij we krachten moeten berekenen op een bankschroef. hieronder staat een deel van de opdracht:
bankschroef opdracht.png
bankschroef opdracht.png (47.81 KiB) 229 keer bekeken
het gaat om vraag 1a. ik heb hieronder de uitwerking zoals ik denk dat het goed is.

het zwaartepunt van het losse deel staat zoals gezegd in de opdracht gelijk met het klemvlak. als de bankschroef dicht is staat deze kracht dus in de hartlijn van het draaipunt a. het gearceerde deel is de tafel.

ik heb als eerste de resultante kracht van alle krachten in de y richting bepaald. daarna heb ik het moment veroorzaakt door deze krachtenresultante gelijk gesteld aan het moment veroorzaakt door de kracht van 147 N (15 kilo). de 166.6 N (17 kilo ) doet in deze momentenstelling niet mee omdat deze in het verlengde van punt a ligt.

een en ander hieronder getekend.
bankschroef.jpg
bankschroef.jpg (72.31 KiB) 247 keer bekeken
wil iemand hier even naar kijken en mij vertellen of deze aanpak juist is?

alvast bedankt.

Re: zwaartepunt bepalen

Je aanpak is in grote lijnen correct.

Er is wel ruimte voor verbetering:

1) Jouw punt a is een ander punt a dan verderop in de opgave wordt gebruikt, dit kan verwarrend zijn

2) Jouw x komt uit de lucht vallen, hij staat niet in het plaatje of in de tekst: ik zou x even introduceren

3) Je bent vrij in het bepalen van het punt ten opzichte waarvan je je momenten berekent: het wordt wel duidelijk dat je punt a hebt gekozen, maar beter is het om dit expliciet te vermelden

4) Het is duidelijker om eerst je formules uit te schrijven, en pas op het laatst alles in te vullen en uit te rekenen. Zo loop je minder risico op rekenfouten, overschrijffouten en afrondingsfouten. Als je docent ziet dat je methode goed is, dan zal 'ie je een rekenfout niet zo zwaar aanrekenen, maar als 'ie door een vroege rekenfout niet meer kan volgen, dan heb je een probleem

Berichten: 581

Re: zwaartepunt bepalen

Dat zijn idd goede Verbeterputen. Ik

Moet wel de opgave nog netjes uitwerken ( dit was klad).

Maar de uitkomst is correct en de methode van berekenen?

Re: zwaartepunt bepalen

Methode en uitkomst zijn correct

Berichten: 581

Re: zwaartepunt bepalen

Mooi, bedankt voor je nuttige tips!

Reageer