[scheikunde] Fruitbatterij vreemde resultaten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Fruitbatterij vreemde resultaten

Hallo,

Ik doe mijn profielwerkstuk met een vriend over de fruitbatterij. Bij ons vorige proefje hebben we gekeken welk fruit de hoogste spanning opleverde. Dit hebben we gedaan met citroenen, sinaasappels, appels, bananen en aardappels. Onze verwachting was dat de citroen de meeste spanning op zou leveren omdat deze de laagste pH waarde heeft.

Echter... De appel leverde meer spanning op en ook de banaan kwam in de buurt van de citroen. Dit duurde wel erg lang. De spanning werd elke seconde hoger. Kan iemand ons helpen? We hebben geen idee wat er aan de hand is in deze vruchten. Waarschijnlijk vindt er nog een reactie plaats.

De foto bij dit bericht zijn de resultaten van onze proef.

O:)
Bijlagen
resultaten proef 1.jpg
resultaten proef 1.jpg (33.65 KiB) 463 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Fruitbatterij vreemde resultaten

melcie schreef: ma 08 okt 2012, 19:37
Onze verwachting was dat de citroen de meeste spanning op zou leveren omdat deze de laagste pH waarde heeft.

Echter... De appel leverde meer spanning op en ook de banaan kwam in de buurt van de citroen.
Conclusie: de hypothese is verworpen. Zuurgraad lijkt niet bepalend voor de elektrodepotentiaal. "Back to the drawing board", heet dat dan in wetenschappelijk onderzoek.

Let wel, NIET je PWS gaan AANPASSEN, wél uitbreiden met een verder onderzoek naar wat dan wél de spanning zou bepalen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Fruitbatterij vreemde resultaten

Dat lijkt me ook de beste conclusie - de spanning is vooral gevolg van de gekozen metalen.

Als je precies dezelfde electrodes op dezelfde afstand van elkaar in een vrucht steekt zou je evt wel eens kunnen kijken wat de invloed van de pH op de kortsluitstroom van het geheel is - al denk ik dat praktische zaken als "sappigheid" van grotere invloed zijn.
Victory through technology

Berichten: 4

Re: Fruitbatterij vreemde resultaten

Jan van de Velde schreef: ma 08 okt 2012, 19:45
Conclusie: de hypothese is verworpen. Zuurgraad lijkt niet bepalend voor de elektrodepotentiaal. "Back to the drawing board", heet dat dan in wetenschappelijk onderzoek.

Let wel, NIET je PWS gaan AANPASSEN, wél uitbreiden met een verder onderzoek naar wat dan wél de spanning zou bepalen.
Benm schreef: ma 08 okt 2012, 19:56
Dat lijkt me ook de beste conclusie - de spanning is vooral gevolg van de gekozen metalen.

Als je precies dezelfde electrodes op dezelfde afstand van elkaar in een vrucht steekt zou je evt wel eens kunnen kijken wat de invloed van de pH op de kortsluitstroom van het geheel is - al denk ik dat praktische zaken als "sappigheid" van grotere invloed zijn.
Maar... wat is er precies aan de hand. Ik heb bij alle vruchten dezelfde elektrodes (koper en zink) gebruikt met dezelfde afstand ertussen (5 cm)

Het gaat om een reactie met zuur, en dat zit het meeste in een citroen. Zeker niet in een banaan. Waarom geeft deze dan zo'n hoge spanning die steeds meer oploopt? Komt dit door rotting? Zo ja, wat gebeurt er precies?

Berichten: 4

Re: Fruitbatterij vreemde resultaten

Ons doel was om eerst te bepalen welke vrucht het geschikst was om verder mee te experimenteren alleen vonden wij het zo vreemd dat het bij de banaan ongeveer een half uur duurde voordat hij bijna niet meer omhoog liep qua spanning, wat ook zo was bij de appel en heel licht bij de aardappel. Wij zoeken hier een verklaring voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Fruitbatterij vreemde resultaten

melcie schreef: ma 08 okt 2012, 20:13
Maar... wat is er precies aan de hand. Ik heb bij alle vruchten dezelfde elektrodes (koper en zink) gebruikt met dezelfde afstand ertussen (5 cm)

Het gaat om een reactie met zuur, en dat zit het meeste in een citroen. Zeker niet in een banaan. Waarom geeft deze dan zo'n hoge spanning die steeds meer oploopt? Komt dit door rotting? Zo ja, wat gebeurt er precies?


Precies dezelfde elektrodeplaatjes? Heb je die voor elke proef goed schoongemaakt en opnieuw opgeschuurd? Dat kan ook een verschil maken.

Berichten: 4

Re: Fruitbatterij vreemde resultaten

Fuzzwood schreef: ma 08 okt 2012, 20:34
Precies dezelfde elektrodeplaatjes? Heb je die voor elke proef goed schoongemaakt en opnieuw opgeschuurd? Dat kan ook een verschil maken.
Ja het kan daar niet aan liggen, we hebben ook 3 vruchten van elke soort geprobeerd met allemaal bijna hetzelfde resultaat. Ik verwacht dus dat de ionen die in de vruchten zelf zitten een reactie aangaan die er iets mee te maken heeft. Een banaan bevat veel kalium, misschien dat dat een reactie aangaat met iets?

Reageer