Geur en Gedrag

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 31

Geur en Gedrag

Hallo,

Ik zit op het 6VWO en dit jaar moeten een profielwerkstuk maken.

Ik wil graag mijne houden over 'geur en gedrag'. Deze onderwerp heb ik dan ook voorgelegd aan mijn docent en zij zei dat het qua theoretische kant wel te doen is maar nu moet ik natuurlijk ook een onderzoek gaan doen.

Wie heeft leuk idee, die te doen is binnen een korte tijd en qua niveau ook hoog genoeg is. Ik zelf zat aan de volgende onderzoek te denken:
  • Een citrusgeur in de auto zorgt voor voorzichtiger rijgedrag.
Maar hoe moet ik dit in godsnaam gaan onderzoeken?

Dus hebben jullie een leuk idee?

Mvg.

Elham

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Geur en Gedrag

Daar heb je dan iemand voor nodig (bv iemand uit je familie-,vrienden- of kennissenkring) die niet altijd even voorzichtig rijdt.

Dan vraag je of hij of zij met je naar een winkel aan de andere kant van de stad wil rijden. Ondertussen bestudeer je zijn of haar rijgedrag tijdens de rit.

2 dagen later vraag je dezelfde persoon om nog een keer met je naar die winkel te rijden, en ga je tijdens de rit mandarijntjes eten, en probeer dan na te gaan of het rijgedrag van je proefpersoon inderdaad verandert door de geur van de mandarijntjes..

Uiteraard vertel je je proefpersoon niks over je onderzoek.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Geur en Gedrag

Hoi Elham,

wat is de theorie achter je onderzoek? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik heb ooit een onderzoek gezien waarbij men proefpersonen in 2 kamers had aan tafel. Ze kregen een zeer kruimelig koekje te eten terwijl ze een vragenlijst invulden. Dat laatste was maar het smoesje zeg maar. Daar ging het niet om. Het ging om het volgende: In de ene kamer had een citrus/schoonmaakgeur. Men ging meten hoeveel veegbewegingen de mensen maakten (de tafel schoon gingen vegen van kruimels). Ze bekeken ook verschil tussen mannen en vrouwen, óf de geur invloed had dus & op welke sexe meer.

Was wel grappig. De gedachte was dat de geurclue ze deed denken aan schoonmaakmiddel en ze dus automatisch meer schoonmaakgedrag uit deed lokken. Uitkomst weet ik niet meer.

Maar ik vraag me dus af: waarom denk je dat citrusgeur tot voorzichtiger rijgedrag zou leiden? Heb je daar iets over gelezen wat je dat doet bedenken?
Bonum vinum laetificat cor hominis

Berichten: 31

Re: Geur en Gedrag

Bedankt voor jullie antwoorden!

Wat ik wil dus onderzoeken is of geur het gedrag van de mens of van een dier kan beïnvloeden.

Hoofdvraag: In hoevere en op welke manier kan geur het gedrag van dieren en mensen beïnvloeden.

Deelvragen: Hoe vindt het opvangen en waarnemen van geur plaats?

Kan je met bepaalde geurstoffen een bepaalde gedrag teweeegbrengen?

Mijn eerste deel vraag is puur theorie dat is goed te doen.

De tweede bestaat voor een deel uit literatuur en onderzoek.

FrederickM: Ik zat ook aan zo een soort onderzoek te denken, maar is dat wel een natuurwetenschappelijk onderzoek. Is 1 persoon en 2 ritjes (met en zonder citrusgeur) wel genoeg om te concluderen of citrusgeur wel of geen invloedt heeft op het rijgedrag?

Bovendien denk ik dat het makkelijker is oom een ondoerzoek te doen met dieren dan met mensen, of zie ik dit verkeerd?

p.s. hier is de bron waar ik vandaan had gehaald dat citrusgeur in de auto zorgt voor voorzichtiger rijgedrag.

http://www.dokterdok...kan-be-nvloeden

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Geur en Gedrag

elham schreef: ma 15 okt 2012, 16:40
FrederickM: Ik zat ook aan zo een soort onderzoek te denken, maar is dat wel een natuurwetenschappelijk onderzoek. Is 1 persoon en 2 ritjes (met en zonder citrusgeur) wel genoeg om te concluderen of citrusgeur wel of geen invloedt heeft op het rijgedrag?
Het is meer een gedragswetenschappelijk onderzoek,

Zolang je alle fasen doorloopt (van observatie tot conclusie), is een dergelijk onderzoek wel wetenschappelijk.

In het voorbeeld wat ik gaf: 1 persoon en 2 ritjes is waarschijnlijk te weinig om tot een volledige conclusie te komen, je zou dan hetzelfde experiment met meerdere verschillende mensen moeten uitvoeren.

Een wat meer gangbare methode om beinvloeding van gedrag door geur te onderzoeken is het plaatsten van 2 groepen mensen in in 2 afzonderlijke ruimtes; je kunt dan bijvoorbeeld onderzoeken wat de invloed van de geur van hout op vermoeide mensen is.
Bovendien denk ik dat het makkelijker is oom een ondoerzoek te doen met dieren dan met mensen, of zie ik dit verkeerd?
Onderzoeken ivm geur en gedrag kunnen bij dieren gemakkelijker zijn dan bij mensen als een onderzoek gepaard zou gaan met bijvoorbeeld extreme geursensaties.

Succes met je studie ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Geur en Gedrag

elham schreef: ma 15 okt 2012, 16:40 p.s. hier is de bron waar ik vandaan had gehaald dat citrusgeur in de auto zorgt voor voorzichtiger rijgedrag.

http://www.dokterdok...kan-be-nvloeden
Waarschijnlijk komt m'n reactie (te) laat, maar deze bron is eigenlijk maar weinig wetenschappelijk. Er staan bv. geen linken in naar de experimenten die zouden zijn uitgevoerd daarbij. Er wordt vooral aangehaald dat het de firma's zijn die die producten maken en verspreiden die het positieve effect beweren. Als firma moet je natuurlijk jouw koopwaar aanprijzen en verkopen, vandaar dat onderzoeken door zulke firma's erg kritisch moet worden bekeken. Door er geen linken bij te zetten is dit al helemaal niet mogelijk.

Misschien is dit voor jouw werk niet zo belangrijk, maar ik denk dat het beter is om op te zoek te gaan naar een betrouwbaarder bron dan dit artikel.

Ik beweer daarmee niet dat geuren het gedrag niet kunnen veranderen. Het gaat hier om het principe van de klassieke leertheorie waarbij geconditioneerde reacties kunnen worden uitgelokt.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 31

Re: Geur en Gedrag

Sorry voor deze late reacite, had het erg druk met tentamens.

Maar 'gedrag' is volgens mij toch wel erg breed en aangezien ik maar t/m januari heb om het af te ronden kies ik toch maar niet voor gedrag. In plaats van 'geur en gedrag' wil ik nu 'geur en smaak' onderzoeke. Dit is volgens is mij ook veel beter uit te voeren.

Ik wil dus onderzoeken hoe nauw ons smaakzintuig en reukzintuig samenwerken. Dus of het ruiken van iets ons smaak juist versterkt?

Zou dit een mooie hoofdvraag zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Geur en Gedrag

Dat geur en smaak samenhangen is sowieso bekend. Denk bv. zelf eens terug aan een periode waarin je verkouden was en jouw neus daardoor 'toe' zat. Op zo'n momenten is het dan ook zo dat het eten minder smaakt, of anders uitgedrukt, dat het allemaal hetzelfde proeft en nogal flets smaakt.

In hoeverre de psychologie daar nog in meespeelt weet ik niet, maar het is vooral een puur fysiologisch gegeven. Daarvoor dien je dus te duiken in jouw boeken van de biologie van de mens.

In dit artikel staat er alvast een klein paragraafje over de relatie tussen smaak en geur.

Ook hier kan je er iets over lezen. En ook deze oude topic gaat in op dat onderwerp.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 31

Re: Geur en Gedrag

Heel erg bedankt voor uw snelle antwoord.

Mijn begleider zei ook zo iets. Dus dit is al voor de 2e keer dat mijn hoofdvraag afgekeurd wordt. De ene keer omdat het veel te vaag was en de 2e keer omdat het al bekend is en is het dus niet origineel. Maar nu begint de tijd wel erg te dringen aangezien ik nog geen hoofdvraag heb 8-[ .

Ik zit nu te denken aan het volgende: Kan de vorm en de kleur van voedsel ons smaak beinvloeden?

Deelvragen: Hoe komt het ‘proeven’ van voedsel tot stand?

Hoe staat het smaakzintuig in contact met de hersenen?

Wat voor reacties wekken het zien van het voedsel op?

Alleen over de 3e deelvraag twijfel ik nog, wat ik daarmee wil zeggen is wat voor gedachten ontstaan er als ze het

voedel zien. Dus vies of juist heel smakelijk?

@Dido: Ontzettend bedankt voor de 2 artikelen, daar staat erg veel info. in :D

Reageer