Keloïdvorming

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Kelo

Bij gepigmenteerde mensen is de kans groter dat er keloïdvorming zal optreden, ten opzichte van blanke mensen. Het boek 'Klinische traumatologie' (door H.J.Th.M. Haarman) geeft aan dat er predilectieplaatsen voor keloïdvorming zijn, namelijk: de huid ter hoogte van het sternum, de kaakrand, de lies en m. deltoideus.

Het boek 'Anatomie en fysiologie: een inleiding' (door F.H. Martini,E.F. Bartholomew) geeft dan weer aan dat de predilectieplaatsen het bovenste gedeelte van de rug, borst en oorlellen vormen.

Nu vraag ik me af waarom juist die plekken gevoeliger zijn dan andere plekken op het lichaam. Ik zat te denken aan de dikte van de huid, maar dan zou je denken dat de huid rond de ogen (of eigenlijk het hele gelaat) en genitaliën ook erg gevoelig is voor keloïdvorming...

Mocht het inderdaad aan de dikte van de huid liggen dan vraag ik me ook af wat het mechanisme daarachter is. Bij de normale wondgenezing is het juist zo, dat de kans op een zichtbaar litteken groter is naarmate de huid strakker gespannen is (jongere mensen) en de wond dieper was (waarbij granulatieweefsel aan te pas moest komen voor het dichter van de wond).

Ik zou dan dus juist denken dat bij de plekken waar de huid minder dik is, de wond minder diep kan gaan -> de kans op keloïd juist kleiner is dan op plekken waar de huid dikker is...
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Kelo

Pectus schreef: di 09 okt 2012, 22:18
Bij de normale wondgenezing is het juist zo, dat de kans op een zichtbaar litteken groter is naarmate de huid strakker gespannen is (jongere mensen).
Dat is inderdaad de hypothese:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22230168
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Kelo

Ok! Dan zou ik om twee redenen verwachten dat jongere (negroïde) mensen een grotere kans op keloïdvorming hebben, dan oudere mensen van negroïde afkomst:

- Hogere huidspanning.

- Snellere deling van (huid)cellen.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer