Perceptie als thema in de sociale psychologie

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6

Perceptie als thema in de sociale psychologie

Binnen de verschillende thema's van de sociale psychologie speelt perceptie in meerdere of mindere mate een belangrijke rol.

Bijvoorbeeld in het volgende thema:

' Ik heb bepaalde ideeën cq vooroordelen over verschillende mensen in mijn directe omgeving, wat voor invloed heeft dit op mijn perceptie.'

In dit thema vraag ik mezelf af hoe mijn perceptie wordt vervormd, en wil hier vanuit de psychologie dus een antwoord op hebben.

Het komt mij zo voor dat 'perceptie' dan een apart thema vormt binnen de sociale psychologie.

Als ik de thema's van de sociale psychologie bekijk, dan zie ik dit niet staan.

Heeft iemand hier een betere uitleg over?

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Perceptie als thema in de sociale psychologie

Als ik het goed begrijp bedoel je met perceptie 'waarneming' ... Klopt dit?

Wat ik weet is dat visuele waarneming beïnvloed wordt door interesse, ideëen, gedachten, meningen omdat dat aspecten zijn die je 'blik richten' / 'aandacht doen vestigen op' (naast auditieve clues e.d.).

In de visuele waarneming wordt ook veel informatie ingevuld of gekleurd (vlekken worden tot iets herkenbaars gemaakt), eigen emoties of gemoedstoestanden kunnen waarneming 'kleuren' (emotionele lading geven).

Wanneer je deze twee aspecten combineert realiseer je je dat interpretatie niet alleen een denkproces is maar al veel eerder begint.

PS deels geldt dit ook voor auditieve perceptie. Maar op één of andre manier is die geloof ik accurater, minder interpretatie en minder gekleurd. Stemgeluid en muziek worden vrij precies geïnterpreteerd, net als gezichtsuitdrukkingen zeg maar.

sorry dat ik geen onderbouwing in de vorm van theoretici of onderzoeksverslagen heb ... dan zou ik in studieboeken moeten struinen en daar heb ik op moment niet zoveel zin in ;)
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Perceptie als thema in de sociale psychologie

Henriette schreef: za 13 okt 2012, 23:13
Als ik het goed begrijp bedoel je met perceptie 'waarneming' ... Klopt dit?
Klopt.
Henriette schreef: za 13 okt 2012, 23:13
Wat ik weet is dat visuele waarneming beïnvloed wordt door interesse, ideëen, gedachten, meningen omdat dat aspecten zijn die je 'blik richten' / 'aandacht doen vestigen op' (naast auditieve clues e.d.).

In de visuele waarneming wordt ook veel informatie ingevuld of gekleurd (vlekken worden tot iets herkenbaars gemaakt), eigen emoties of gemoedstoestanden kunnen waarneming 'kleuren' (emotionele lading geven).

Wanneer je deze twee aspecten combineert realiseer je je dat interpretatie niet alleen een denkproces is maar al veel eerder begint.

PS deels geldt dit ook voor auditieve perceptie. Maar op één of andre manier is die geloof ik accurater, minder interpretatie en minder gekleurd. Stemgeluid en muziek worden vrij precies geïnterpreteerd, net als gezichtsuitdrukkingen zeg maar.
Bedankt voor deze uitleg.
Henriette schreef: za 13 okt 2012, 23:13sorry dat ik geen onderbouwing in de vorm van theoretici of onderzoeksverslagen heb ... dan zou ik in studieboeken moeten struinen en daar heb ik op moment niet zoveel zin in ;)
Ik heb zelf m'n studieboek er nog even bijgepakt..ik denk dat ik het onderwerp anders moet benaderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Perceptie als thema in de sociale psychologie

Mocht je er nog naar op zoek zijn, dan kan je er redelijk wat over vinden als je zoekt op de trefwoorden 'bias' en 'perception'. Zo kan je hier (Wikipedia) al heel wat lezen over de soorten 'vervormingen' die kunnen optreden. En als je de 2 termen in google stopt, dan zie je een link naar diverse bruikbare sites.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer