Torsie berekening Fietsframe profiel.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Torsie berekening Fietsframe profiel.

Beste lezers,

Momenteel ben ik met mijn medestudenten aan een project voor school bezig. Het project houdt ongeveer in dat we het proces voor het lassen van een fietsframe moeten automatiseren.

Hierbij moeten een flink aantal berekeningen worden gemaakt. De stappen die we doorlopen hebben zijn als volgt :

- De massa van de buizen is bepaald.

- Vervolgens hebben we een geautomatiseerde straat ontworpen, waarbij de buizen precies goed worden aangegeven en ingeklemd door grippers( pneumatische actuatoren ). Dat geheel heeft een massa,als je daarbij de massa van het fietsframe opteld( genomen als verdeelde belasting, de reactie kracht komt dus precies in het middel van de buis, op gelijke hoogte met de actuatoren), krijg je een werkende kracht op een bepaald punt op de buis.

-Als eerst hebben we gekeken naar het "L-profiel" en vervolgens naar de lange strip.

- Vervolgens, aan de hand van een vrij lichaam schema(VLS), hebben we het maximale moment berekend en daarmee de profielen van de ondersteunings strips bepaald.

Hieronder een situatie schets.

Afbeelding

Nu is mijn vraag. Deze profielen moeten op torsie berekent worden. Welke formules en gegevens heb ik daar voor nodig?

Afmetingen en maximale momenten op de zwaarst belaste punten zijn bekend.

Hopelijk kan iemand mij/ons helpen.

Groeten,

Brendan

Berichten: 2

Re: Torsie berekening Fietsframe profiel.

Best wel belangrijke toevoeging. Het geheel moet op torsie worden berekend omdat we het gaan roteren. Hij wordt aan de uiteinden van de lange strip ingespannen waarna hij met actuatoren 180 graden rond wordt gedraaid. De "L" vorm is dus de oorzaak van de torsie.

Hopelijk zijn er mensen die dit op kunnen lossen of weten hoe. Mijn eerste gok zou zijn Massa van het L-profiel bepalen, rotatie snelheid vd actuatoren opzoeken, aan de hand daarvan het torsiemoment berekenen en dat delen door het weerstandsmoment tegen torsie. Echter weet ik niet of dit de juiste manier van werken is.

Reageer