[wiskunde] Vergelijking oplossen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 40

Vergelijking oplossen

Ik zit even met een vergelijking die ik moet oplossen. Misschien kan iemand me helpen!

Ik weet dat X=2,66 maar ik kom er niet helemaal uit en het gaat dus ergens fout.

1. 50,3=10x(1+x/3)

2. 50,3 = 10x(1+x*0,33)

3. 50,3 = 10x + x * x * 0.33x

4. 50,3 = 11x * x * 0.33x

Ben niet zeker of ik het tot zover goed doe.

Maar nu zit ik een beetje vast. Kan iemand me verder helpen? Of zeggen waar het totzover fout gaat! Bij voorbaat dank!

Berichten: 7.068

Re: Vergelijking oplossen

Bij stap 3 werk je de haakjes bij de rechter term niet goed uit. Als je bijvoorbeeld x=1 invult dan zie je dat het niet klopt:
\(10 \cdot x \cdot (1+\frac{x}{3}) =10 \cdot 1 \cdot (1+\frac{1}{3}) = \frac{40}{3}\)
\(10 \cdot x + x \cdot x \cdot \frac{x}{3} =10 \cdot 1 + 1 \cdot 1 \cdot \frac{1}{3} = \frac{30}{3} + \frac{1}{3} = \frac{31}{3}\)
Dat is natuurlijk niet hetzelfde...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vergelijking oplossen

Nog een opmerking naast die van Evilbro: 1/3 vervangen door 0,33 is nooit een goed idee bij het oplossen van vergelijkingen. Je gaat zo afrondingsfouten maken. Bovendien zie ik ook niet in waarom 0,33 eenvoudiger zou zijn dan 1/3 om mee te tellen...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vergelijking oplossen

Rodieronald schreef: wo 10 okt 2012, 13:34
Ik zit even met een vergelijking die ik moet oplossen. Misschien kan iemand me helpen!

Ik weet dat X=2,66 maar ik kom er niet helemaal uit en het gaat dus ergens fout.

1. 50,3=10x(1+x/3)
50,3=10x(1+x/3)

Ben je met vierkantsverg bezig, je zou dan nog een opl moeten vinden ...

Berichten: 9

Re: Vergelijking oplossen

je moet vanaf stap 2 nog een keer proberen de haakjes weg te halen. Dat doe je door 10X te vermenigvuldigen met 1 en 10x te vermenigvuldigen met x/3 = (1/3)x. Als je dat gedaan hebt kan je met de ABC formule de 2(!!!) waardes van X uitrekenen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Vergelijking oplossen

Werk om te beginnen eens breuken weg door in je oorspronkelijke vergelijking links en rechts met 3 te vermenigvuldigen. Wat wordt nu je vergelijking en wat is dan de volgende stap?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vergelijking oplossen

Opmerking moderator

En laten we nu maar eens wachten op TS.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 40

Re: Vergelijking oplossen

Sorry van late reactie ! En thanks voor de hulp! Het grote probleem was het wegwerken van de breuk. Alles met 3 vermenigvuldigen is een goed plan ! :-)

Dus even opnieuw

1) 50,3=10x(1+x/3

2) 150,9 = 30x (3 + 3x)

3) 150,9 = 30x +3x * 3X

Klopt het oplossen op deze manier? Of ga ik weer de fout in.. Bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vergelijking oplossen

Stel je hebt: 5=2+3 (klopt dat?)

Verm met 7 links en rechts, klopt het nog?

Nu: 8=2(1+3) (klopt het?)

Verm met 5 links en rechts, klopt het nog?

Wat heb je geleerd?

Klopt jouw opgave nog ...

Reageer