[scheikunde] Titratie tafelazijn

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Titratie tafelazijn

Ik heb dus het onderstaande verslag zo ver gemaakt:

Hoofdstuk 8, opdracht 60

Azijnzuur

Doel van de proef:

Het doel van de proef is om het azijnzuurgehalte van tafelazijn te bepalen.

Benodigdheden:

- Tafelazijn

- Natronloog

- 2 spuiten

- Weegschaal

- Bekerglas

- Broomthymolblauw

Uitvoering:

Je krijgt tafelazijn die tien keer is verdund. Spoel een wegwerpspuit om met tafelazijn en vul daarna de spuit, doe dit ook bij de spuit met natronloog. Merk deze spuiten bijv. met een plakker zodat je niet in de war raakt. Noteer de molariteit van het natronloog. Als je beide spuiten van buiten droog hebt gemaakt, moet je van beide spuiten de massa bepalen. Schrijf de massa op zodat je het niet vergeet. Spuit voorzichtig de inhoud van de spuit met tafelazijn voor ongeveer driekwart in een schoon bekerglas van 100 mL. Voeg als indicator een paar druppen broomthymolblauw toe. Voeg daarna de natronloog toe. Dit doe je al druppelend tot de kleur is omgeslagen. Als je te veel natronloog hebt toegevoegd, voeg je weer druppelsgewijs de tafelazijn toe, tot de kleur van de indicator in de juiste kleur is omgeslagen. Weeg de beide spuiten na afloop en schrijf ook deze massa’s weer op.

Waarneming:

Als je de broomthymolblauw bij de tafelazijn druppelt, krijgt het een gele kleur. Als je daarna genoeg natronloog hebt toegevoegd, slaat de kleur van de indicator om, in een groene kleur.

Theorie:

Verhoudingen:

Voor alle chemische reacties geldt dat de stoffen in een bepaalde massaverhouding met elkaar reageren. Op die manier krijg je de beste producten en voorkom je verspilling. Voor elke reactie is de massaverhouding anders. Als je van een stof meer gebruikt dan nodig is, heb je met een overmaat van die stof te maken.

Kwantitatieve analyse:

Het is vaak erg belangrijk om vast te stellen of het product dat wordt gemaakt zuiver is. Zo onderzoekt de Keuringsdienst van Waren vaak welke stoffen aanwezig zijn en hoeveel van de stof aanwezig is in een monster.

Nu zijn er nog verschillende berekeningsvragen die we moeten beantwoorden, ik heb al heel wat geprobeerd maar ik kom er dus totaal niét uit. Zou iemand me met de volgende vragen kunnen helpen?

1. Bereken het gemiddelde aantal ml van het tafelazijn en van natronloog die bij deze proef is verbruikt. De dichtheid van beide oplossingen is 1,000 g ml -1.

2. Bereken het aantal (m)mol natronloog dat nodig is voor deze reactie.

3. In welke molverhouding reageren azijnzuur en natronloog?

4. Bereken de molariteit van de verdunde azijnzuuroplossing.

5. Wat is de molariteit van azijnzuur in het oorspronkelijke tafelazijn?

6. Bevat de oorspronkelijke tafelazijn minstens 4,0 g CH3COOH per 100 ml zoals wettelijk is voorgeschreven?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Titratie tafelazijn

Opmerking moderator

Graag vraag voor vraag aanpakken. En toon je ook alvast eens wat je dan bij vraag 1 zélf hebt geprobeerd?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Re: Titratie tafelazijn

Ik dacht dat je eerst dan de dichtheid moet bepalen en dan de massa : dichtheid maarvolgens mij klopt dat niet. ik snap de rest van de vragen maar dan heb je vraag 1 nodig en daar kom ik juist niet uit..

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Titratie tafelazijn

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Titratie tafelazijn

Heb je het gewicht van die spuiten genoteerd staan voor en na de proef?

Reageer