Springen naar inhoud

Systematische naamgeving en alfabet.

• Log in om te kunnen reageren

liamgek

liamgek

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2012 - 17:08

Beste wsf-leden,

Ik wil even kijken of ik alles nog op een rijtje heb met de naamgeving, wat prioriteiten heeft voor nummering.

Ik heb tot nu toe alkanen, alkenen, halogeenalkanen en halogeenalkenen.

Dit zijn de nummerings en alfabetsregeltjes (volgens mij):

Alkaan: Je nummert het zo dat de zijketen het laagste nummer heeft.
Bij 'spiegelende' zijketens (eigen term voor 2,4 dimethylbutaan) dan maakt het niet uit waar je begint, maar als er 3 zijn dan nummer je de tak met de meeste zijketens het laagst (niet 2,4,4 trimethylbutaan maar 2,2,4 trimethylbutaan.)

Alkeen:Je nummert hem zo dat de dubbele binding het laagste nummer heeft, dat heeft de hoogste prioriteit. Als de dubbele binding in het midden zit, dan begin je met het tellen van het alfabet (ethyl groep links, methylgroep rechts? Dan tel je vanaf links omdat E eerder is dan M.)

Halogeenalkanen: Je nummert hem zo dat hetgeen dat begint met de letter het laagst in het alfabet, het laagste nummer krijgt, nummerieke waarden zoals di en tri tellen niet mee bij de volgorde (Dibroom komt altijd nog eerder dan chloor.)

Bijvoorbeeld: 2,3-dibroom 4-chloor 5-methylhexaan (broom is eerder genummerd dan methyl omdat de b eerder is in het alfabet dan m.)

Halogeenalkenen: Hetzelfde als alkenen zelf maar dan begin je te tellen waar de zijtak of het halogeen zit met de laagste alfabetwaarde.

Voorbeeld:
1,3 dichloor 2-buteen en niet 2,4 dichloor 2 buteen.

De naam zelf:
(eventuele halogenen op volgorde van alfabet genoemd) + (eventuele zijketens op volgorde van alfabet) + stamnaam.

Wat klopt hier niet aan, wat klopt hier wel aan?

Indien het klopt, graag ook reageren, anders weet ik niet of het goed is.

bij voorbaat dank,

Liam.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 oktober 2012 - 20:44

Alkaan: Je nummert het zo dat de zijketen het laagste nummer heeft.
Bij 'spiegelende' zijketens (eigen term voor 2,4 dimethylbutaan)

Je zoekt eerst de langste onvertakte keten en die gebruik je als uitgang. Een butaan met op de eerste of 4de positie een methyl wordt dus een pentaan.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

liamgek

liamgek

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2012 - 12:29

Je zoekt eerst de langste onvertakte keten en die gebruik je als uitgang. Een butaan met op de eerste of 4de positie een methyl wordt dus een pentaan.

Heel sloridg van me, vergeten dat je ook hoofdketens als allereerst moet doen.
Maar klopt het voor de rest wel als je voor de halogeenalkaan/alkenen die regels toepast?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures