Beroep in Sterrenkunde/Ruimtevaart?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Beroep in Sterrenkunde/Ruimtevaart?

Hallo,

Ik ben heel erg benieuwd wat je nou als beroep moet kiezen als je geld wilt verdienen(genoeg om van te leven) met de sterrenunde en ruimtevaart?

Mvg,

BW1996

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Beroep in Sterrenkunde/Ruimtevaart?

Hallo allemaal,

Ik zit dit jaar in 3gymnasium, het jaar van de profielkeuze.

Volgende week maandag hebben wij op school een beroependag, en daarvoor moet ik een interview afnemen met iemand die een beroep heeft dat mij interesseert.

Nou weet ik vrij zeker dat ik later een beroep wil in de ruimtevaart. Het liefst zelfs astronaut, maar die zijn een beetje lastig te interviewen.

Ik vroeg me af of hier iemand is met een beroep in de Sterrenkunde, Natuurkunde of Ruimtevaart die ik (over de mail) een aantal vragen zou mogen stellen.

U zou mij heel erg helpen en wieweet zelfs inspireren!

Alvast heel erg bedankt,

Tara Smeenk
I would gladly risk feeling bad at times, if it also meant that I could taste my dessert. - Lt. Commander Data

Re: Beroep in Sterrenkunde/Ruimtevaart?

Misschien iemand reacties?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Beroep in Sterrenkunde/Ruimtevaart?

Als voorbeeld een vacaturelijst op sterrenkundig gebied: http://jobregister.aas.org/

Re: Beroep in Sterrenkunde/Ruimtevaart?

Een hele grote lijst, maar niet van elk beroep kan men zijn brood verdienen... Wat zijn nou goed betaalde beroepen met sterrenkundige betrekking?

Berichten: 1

Re: Beroep in Sterrenkunde/Ruimtevaart?

Bij TNO ben ik al 20 jaar werkzaam op de afdeling Space. Ik ben daar na mijn studie Technische Natuurkunde op de HTS Dordrecht, via stage en een afstudeer opdracht terecht gekomen.

Er worden daar o.a. instrumenten bedacht, ontworpen, gebouwd en getest, die uiteindelijk op satellieten terecht komen.

Vooral het bouwen en testen is een leuke en uitdagende bezigheid :)

Maar ruimtevaart is wel een gebied met ups en downs. In de jaren 90 beleefden we gouden tijden. Op het moment is het wel wat moeilijker om je hoofd boven water te houden.

Maar ik hoop van harte nog lang werkzaam te blijven op dit gebied :)

Groetjes, en een prettige jaarwisseling!

Re: Beroep in Sterrenkunde/Ruimtevaart?

Dankje voor je reactie en ook een prettig nieuwjaar!

Berichten: 81

Re: Beroep in Sterrenkunde/Ruimtevaart?

Tja, ik heb zelf ook nagedacht over een beroep in de astronomie/sterrekunde.

En over banen, in principe zou je kunnen werken in grote onderzoeksstituten zoals CERN maar ook bijvoorbeeld voor universiteiten. Het is inderdaad weinig aanbod van werkplekken maar die zijn meestal wel goed betaald omdat de studie niet zoveel studenten heeft.
What's real? What's not? How can I know? Should I know?

Reageer