[natuurkunde] Trendlijn ijkgrafiek excel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 59

Trendlijn ijkgrafiek excel

Tijdens een practicum op school heb ik een ijkgrafiek gemaakt van een temperatuursensor. Ik heb de gemeten temperatuur (met thermometer) uitgezet tegen de spanning van de sensor verticaal.

Ik wil met mijn grafiek in Excel de gevoeligheid gaan bepalen. Welke trendlijn kan ik het beste gebruiken?

Ik wil namelijk een trendlijn hebben, waarbij ik goed kan zien waar de grafiek (zo goed als) lineair is.

Kan ik excel ook de lineariteit, dus ook de gevoeligheid van de grafiek laten bepalen met bijvoorbeeld een vergelijking?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Bart

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Trendlijn ijkgrafiek excel

Je kan een spreidingsgrafiek maken, als je dan rechterklikt op een punt daarvan dan kan je kiezen voor 'trendlijn toevoegen'. Kies een trendlijn van het type lineair.

Bij de opties van die trendlijn kan je dan ook nog instellen om de vergelijking en de correlatie coëfficiënt weer te geven.

Berichten: 59

Re: Trendlijn ijkgrafiek excel

Ja, gelukt, dankjewel Xenion!

Is het ook mogelijk om een deel lineair te laten tekenen, en een deel zwevend gemiddelde (?)

Er wordt nu namelijk een lineaire lijn getekend over heel de grafiek, terwijl de grafiek maar tussen enkele punten lineair is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Trendlijn ijkgrafiek excel

Ik denk dat je dan de 'gebieden' in je data in afzonderlijke datareeksen in de grafiek moet zetten en dan van elke reeks bepalen wat je wil tonen.

Dus een aparte reeks voor het lineaire en niet-lineaire stuk.

Reageer