Intredende stoom temp. bepalen van een condensor

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

Intredende stoom temp. bepalen van een condensor

Beste lezer,

ik ben nieuw op dit forum, maar zeer verbaast over de kennis die hier gedeeld word. HULDE daarvoor!!

mijn vraag:

Als 4e jaars werktuigbouwkunde student loop ik vast bij een berekening in excel. De uittredende druk van een stoomturbine word bepaald door de werking van de condensor. nu wil ik in mijn excel model de heersende tempratuur en druk (van de afgewerkte stoom) berekenen aan de hand van de buitenlucht tempratuur (het is een lucht condensor)

ik weet de K*A van de condensor en het gevraagd koel vermogen.

Hoe moet ik alleen de Formule voor logritmisch gemiddelde condensor tempratuur ombouwen zodat Tafgewerktestoomvoor het = teken komt te staan.

de formule luid:

Q= K*A*Tlog gemiddeld.

Tlog gemiddeld= (ΔT2-ΔT1)/(LN(ΔT2/ΔT1))

Deze fromule uitgeschreven luid naar mijn inzien

Tlog gemiddeld=((TCondensaat-Tomgeving)-(TCondensaat-TLucht uit))/(LN(TCondensaat-Tomgeving)/(TCondensaat-TLucht uit))

TCondensaat= ?

ik schrijf overal TCondensaat omdat de tempratuur constant is tijdens het condenseren.

als voorbeeld Tomg=8.5 C K*A= 3536.48 Q=112.74 MW (Energie centrale)

in de bijlage zit een document waarin de formule word beschreven

Alvast bedankt!!
Bijlagen
LogGemTemp.Condensor.JPG
LogGemTemp.Condensor.JPG (180.55 KiB) 283 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Intredende stoom temp. bepalen van een condensor

Je hebt bovendien ook nog eens te maken met de LMTD correction factor F. Zie bijlage in dit topic

Bovendien: hoe lager Tomg des te lager de uitlaatdruk van de turbine, dus des te hoger het turbinevermogen W en dus des te lager het condensorvermogen Q, want de turbine-uitlaat zal dan minder stoom en meer condensaat bevatten, en bovendien van een iets lagere temperatuur.

Om dat allemaal in excel te modelleren zodat je het vermogen Q en LMTD en F en daarna Tcondensaat kunt berekenen vergt een iteratief proces.

Is dit echt van belang voor je studie of wil je gewoon wat te doen hebben in de herfstvakantie?
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Intredende stoom temp. bepalen van een condensor

Betse Fred,

bedankt voor je reactie.

ik heb dit iderdaad wel nodig voor mijn studie, ik doe een afstudeer inderzoek bij een energie centrale waar mij gevraagd is om theoretiche werking in een excel model te bouwen. dit is een statisch model waarin ik twee varibelen (omg tempratuur en stoom debiet) neem waarmee ik de proces specs aan af wil kunnen leiden.

om het model daar op te laten reageren heb ik de bovenstaande formule wel om te bouwen. nu heb ik tijdelijk de formule voor het gewone gemiddelde temp (Tgemiddeld= (ΔT2+ΔT1)/2)) genomen om mee verder te rekenen. al is dit niet helemaal correct.

Bedankt voor je tip om de correctie factor mee te nemen. maar zoals je zegt word het een vrij complex verhaal en denk ik dat ik die corretie factor nu nog even niet mee neem in m'n berekening.

is het mogelijk om Tcondensaat af te leiden uit de Tlog gemmidelde temp formule?

Bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Intredende stoom temp. bepalen van een condensor

Nee, dat kan alleen iteratief, of wellicht door gebruik van de solver.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer