[wiskunde] gesloten set

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 758

gesloten set

Veronderstel de set
\( R \)
( reele getallen ) met een punt
\( \{ p \} \in R \)
te Bewijzen :

Laat zien dat
\( \{ p \} \)
een gesloten set is .

Bewijs:

Mijn idee was nu om te laten zien dat
\( R - \{ p \} \)
een open set is, dat betekent dat:
\( \forall q \in R - \{ p \} : \exists B_{\epsilon}(q) \subseteq R - \{ p \} \)
In woorden, voor elk getal q op
\( R \)
kunnen we een 'omgeving' vinden (met afstand kleiner dan epsilon ten opzichte van dit getal q) zodanig dat deze omgeving in
\( R - {p} \)
ligt.

Zo'n dergelijke omgeving kunnen we altijd vinden, want als we epsilon (de maximale afstand ten opzichte van q) kleiner kiezen dan afstand tussen een willekeurig gekozen q en de betreffende p, dan voldoen we hier altijd aan. Oftewel:

Kies
\( \epsilon = d(q,p) / 3 \)
.

In dit geval heeft elke
\( q \)
in
\( R - \{ p \} \)
een 'omgeving' die weer in
\( R - \{ p \} \)
ligt.

Maar dit betekent dat
\( R - \{ p \} \)
een open set is, en een gevolgtrekking is dat
\( \{ p \} \)
gesloten is.

Klopt dit bewijs een beetje, of sla ik de plank volledig mis?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: gesloten set

Het idee van je bewijs klopt volledig, maar ik vind je verwoording ervan vrij zwaar. Probeer dat dus wat gestructureerder te doen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 758

Re: gesloten set

Beste Drieske,

Dank. Bedoel je met gestructureerder dat ik de tekst beter kan weglaten? Dus meer in de trend van, we weten gesloten dus doe open, tak tak tak, klaar? (ok dit klinkt misschien al helemaal vaag...) In ieder geval, kun je anders aangeven hoe jij het meer zou formuleren? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: gesloten set

Gestructureerder betekent zeker niet zonder woorden, meer gewoon to-the-point. Hier: om te bewijzen dat {p} gesloten is, bewijzen we dat R\{p} open is. Neem x in R\{p} willekeurig en zij d = |x - p| (de afstand tussen x en p). Dan is B(x, e) (de open bol met straal e en middelpunt x) met e = d/2 een open omgeving die x bevat en volledig in R\{p} ligt.

Je ziet, eigenlijk hetzelfde, maar iets meer rechttoe rechtaan.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer