Springen naar inhoud

- - - - -

Kerosine uit zeewater


  • Log in om te kunnen reageren

#1

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 oktober 2012 - 19:47

Kerosine uit zeewater

Onderzoekers van het Naval Research Laboratory (NRL) van de Amerikaanse marine zijn erin geslaagd koolstofdioxide en waterstof uit zeewater te halen en dit omzetten naar brandstof voor schepen en vliegtuigen.


Een elektrochemische cel haalt aan de anode koolstofdioxide in gasfase uit het zeewater. Tegelijkertijd produceert de cel aan de kathode-kant waterstof. Een reactor zet de koolstofdioxide en het waterstof om in synthetische koolwaterstoffen via het Fischer-Tropschproces. Met pilotproeven in de Golf van Mexico toonde NRL de werking van het proces aan. Na verder opschalen denkt het onderzoeksinstituut voor 1,25 euro per liter brandstof te kunnen produceren.


...

Bron: Technisch Weekblad

http://www.technisch...er.289472.lynkx

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

druipertje

    druipertje


  • >250 berichten
  • 374 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2012 - 21:16

lijkt me niet echt rendabel te noemen. Je zal toch eerst energie erin moeten stoppen, die zal toch ergens vandaan komen. Bovendien is het optimistisch getal van 1.25 euro de liter erg hoog. Dat weegt voorlopig nog lang niet op tegen de olierpijs

#3

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8803 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 oktober 2012 - 01:19

Inderdaad, het is van het kaliber water electrolyseren om zo waterstof te bekomen waarop je een autootje kunt laten rijden - mogelijk is het wel, praktisch of rendabel kan het nooit worden.

Bovendien is $1.25 voor een liter raffinaat (benzine, kerosine, lichte diesel) helemaal niet aantrekkelijk. Wij mogen dan aan de pomp bijna 2 euro afrekenen, zonder accijns en btw is de prijs van een liter benzine aanzienlijk lager dan 1 euro.
Victory through technology

#4

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 oktober 2012 - 09:40

Je zal toch eerst energie erin moeten stoppen, die zal toch ergens vandaan komen.

Die energie moet via elektriciteit komen van de kernreactors van de vliegdekschepen. In feite gebruiken de militaire vliegtuigen dan kernenergie via de omweg van waterstof en kerosine. Over rendement zullen we het maar niet hebben.

Om dat allemaal voor elkaar te krijgen moet er een chemische fabriek op elk vliegdekschip gebouwd worden om die kerosine te maken. Bovendien zal het FT proces niet alleen kerosine maken maar ook andere koolwaterstoffen waar men niets aan heeft. Prachtig proces hoor, om uit synthesegas via FT kerosine, of wat dan ook te maken, maar het is niet erg efficiënt en zeer duur.

Veranderd door Fred F., 12 oktober 2012 - 09:41

Hydrogen economy is a Hype.

#5

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8803 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 oktober 2012 - 11:20

Dat zal inderdaad de beoogde toepassing wel zijn.

In die toepassing is het natuurlijk wel te overwegen - het bespaart de kosten (en vooral risico's) van moeten bevoorraden ergens op zee, zeker in vijandelijk gebied.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe ze dit systeem zo gekregen hebben dat het aan de anodekant CO2 vrij weten te krijgen ipv O2.
Victory through technology

#6

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 oktober 2012 - 12:41

Er komt wel degelijk O2 vrij aan de anodekant.

Men gebruikt een Electrochemical Acidification Cell waardoor de pH van het zeewater daalt beneden 6 en daardoor komt er CO2 vrij uit het (bi)carbonaat dat van nature in het zeewater opgelost is.

Voor de liefhebber enkele NRL researchrapporten:
http://www.dtic.mil/...oc?AD=ADA544002
http://www.dtic.mil/...oc?AD=ADA544072
http://torpedo.nrl.n...er?dsn=14019187
Hydrogen economy is a Hype.

#7

druipertje

    druipertje


  • >250 berichten
  • 374 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2012 - 16:31

Ik had gemist dat het voornamelijk om een militaire toepassing gaat, dan gaan er natuurlijk andere belangen gelden.

#8

Marko

    Marko


  • >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 oktober 2012 - 18:13

Wat ik niet wist is dat CO2 en H2 ook geschikt zijn als synthesegas in een FT-proces. Dacht altijd dat men CO en H2 nodig had?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum


#9

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 oktober 2012 - 18:32

Via de omgekeerde watergas shift kan men de benodigde CO maken uit H2 en CO2

Een 3,1 / 1 mengsel H2 / CO2 wordt zodoende een 2,1 / 1 synthesegasmengsel H2 / CO
Hydrogen economy is a Hype.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures