[wiskunde] vectorruimte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 758

vectorruimte

Veronderstel de volgende twee operaties in
\( R^2 \)
:
\( x + y = (x_1 + y_1 , x_2 + y_2 )\)
\( \alpha x = ( \alpha x_1, 0 )\)
Is
\( R^2 \)
een vector ruimte m.b.t. deze operaties?

mijn antwoord

Nee, want deze operaties gelden voor alle x en alle alfa, dus zij:

x = (2,3) en alfa = 3,

dan zou ik verwachten 3 * (2,3) = (6,9) , maar mijn operaties zeggen : 3 * (2,3) = (6,0). Dit is dus geen goede vector ruimte. Is dit voldoende of zal ik meer moeten verwijzen naar de eigenschappen van vectorruimte?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: vectorruimte

lucca schreef: vr 12 okt 2012, 12:22
dan zou ik verwachten 3 * (2,3) = (6,9) , maar mijn operaties zeggen : 3 * (2,3) = (6,0).
Dat kan beter verwoord worden. Overigens is sowieso "jouw verwachting" allesbehalve een argumentatie :P . Die kan je namelijk zomaar bedriegen. Maak het eens zeer eenvoudig, en neem alfa = 1.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 758

Re: vectorruimte

ok, je hebt gelijk (maar het geven van slechts een tegenvoorbeeld dat het niet altijd geldt is voldoende toch?...)

maar ok, volgens de operaties geldt dat voor alle:

zij
\( x = (x_1,x_2) \)
, en
\( \alpha \in R \)
, dat
\( \alpha x = (x_1,0) \)
maar we weten dat geldt:
\( 1 x = x \)
dus
\( 1 (x_1,x_2) = (x_1,x_2) \)
, maar volgens onze operaties is dit
\( 1 (x_1,x_2) = (x_1,0) \)
, dus kan geen vectorruimte zijn.

Maar moet je zoiets altijdaantonen met de operaties die je -wel hebt- of mag je ook dat van mij gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: vectorruimte

Maar dat van jou is gewoon niet goed, zoals het daar staat. Jouw verwachting mag je niet gebruiken, dat is niets wiskundig. Zeggen "bij 3 (2, 3) verwacht ik (6, 9)" is niet correct, omdat je dan uitgaat van wat wij klassiek verstaan onder 3 (2,3). Maar zij verstaan er hier (zo definitie) iets anders onder. Snap je?

Overigens is wat ik je geef, ook gewoon een tegenvoorbeeld hoor. Immers: (1, 1) = 1 (1, 1) = (1, 0).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 758

Re: vectorruimte

ok dank. of (4,2) = 2 * (2,1) = (4,0) dus tegenspraak.

had ik ook mogen zeggen : 2 * (2,1) = (4,2) = 2 * (2,1) = (4,2) of gebruik ik dan mijn 'vermoeden' weer?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: vectorruimte

Ik had, waarschijnlijk tijdens jouw reageren, mijn bericht nog aangepast. Heb je die aanpassing nog gezien? Sowieso: het probleem zit hem erin dat je op de klassieke manier ernaar kijkt, maar dat die hier niet van toepassing is. Er ligt een andere scalaire vermenigvuldiging op je ruimte dan je klassiek gewoon bent...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 758

Re: vectorruimte

maar dn zou het dus met jouw tegenvoorbeeld moeten? of kan het dan ook anders?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: vectorruimte

Puur vanuit de axioma's? Schrijf ze eens allen op, en ga na welke standhouden. Maar dus echt puur met de definitie hè. Niet jouw gevoel ofzo.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer