Ik heb 50000 bestanden die in totaal 300GB zijn: opdelen in 50 mappen met elk 1000 bestanden

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Ik heb 50000 bestanden die in totaal 300GB zijn: opdelen in 50 mappen met elk 1000 bestanden

Hallo,

Ik heb een 50000 bestanden staan in een map die allen samen 300GB groot zijn. Ik zou graag die bestanden opdelen in 50 mappen met elk 1000 bestanden.

De gemakkelijkste manier is gewoon ergens 50 mappen aanmaken en dan iedere keer 1000 bestanden selecteren en kopieren naar elk van die 50 mappen. Maar dit duurt heel erg lang ( het kopieren).

Is het niet mogelijk om metteen 1000 bestanden te selecteren en daaraan een map toe te kennen zonder te hoeven kopieren en plakken in nieuw aangemaakte mappen?

Hartelijk Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Ik heb 50000 bestanden die in totaal 300GB zijn: opdelen in 50 mappen met elk 1000 bestanden

hoef geen antwoord meer opgelost :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Ik heb 50000 bestanden die in totaal 300GB zijn: opdelen in 50 mappen met elk 1000 bestanden

Hoe heb je het aangepakt?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ik heb 50000 bestanden die in totaal 300GB zijn: opdelen in 50 mappen met elk 1000 bestanden

Knippen i.p.v. kopiëren
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Ik heb 50000 bestanden die in totaal 300GB zijn: opdelen in 50 mappen met elk 1000 bestanden

Ah, ik dacht dat er een soort 'batch'-procedure was gebruikt of iets dergelijks...
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Ik heb 50000 bestanden die in totaal 300GB zijn: opdelen in 50 mappen met elk 1000 bestanden

In physics I trust schreef: za 13 okt 2012, 11:13
Ah, ik dacht dat er een soort 'batch'-procedure was gebruikt of iets dergelijks...


ik denk dat dit ook weldegelijk het geval was. Maar goed, we hadden niet kunnen helpen zolang we niet meer wisten (welk OS en zo)
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ik heb 50000 bestanden die in totaal 300GB zijn: opdelen in 50 mappen met elk 1000 bestanden

In physics I trust schreef: za 13 okt 2012, 11:13
Ah, ik dacht dat er een soort 'batch'-procedure was gebruikt of iets dergelijks...


Aangezien hij binnen 9 minuten na het plaatsen het zelf heeft opgelost, lijkt mij een banale doch effectieve manier -het knippen i.p.v. kopiëren- het meest waarschijnlijk. Maar ik ben ook wel benieuwd wat TS heeft precies heeft gedaan.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Ik heb 50000 bestanden die in totaal 300GB zijn: opdelen in 50 mappen met elk 1000 bestanden

Zolang je werkt binnen dezelfde partitie (c: bijvoorbeeld) is er een groot verschil tussen kopiëren en verplaatsen (knippen en plakken). Bij kopiëren moet alle data van een bestand nogmaals geschreven worden in de partitie, maar bij verplaatsen worden in het bestandssysteem (fat of ntsf bij Windows) alleen de verwijzingen naar het bestand aangepast, de fysieke locatie van de data zelf wordt niet gewijzigd. Dat gaat natuurlijk heel veel sneller.

Verplaatsen naar een andere partitie, houdt echter wél in dat alle data fysiek naar de andere partitie (bijvoorbeeld d:) worden verhuisd, en dan is er tussen kopiëren en verplaatsen weinig snelheidsverschil.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Ik heb 50000 bestanden die in totaal 300GB zijn: opdelen in 50 mappen met elk 1000 bestanden

anusthesist schreef: za 13 okt 2012, 12:50
Aangezien hij binnen 9 minuten na het plaatsen het zelf heeft opgelost, lijkt mij een banale doch effectieve manier -het knippen i.p.v. kopiëren- het meest waarschijnlijk. Maar ik ben ook wel benieuwd wat TS heeft precies heeft gedaan.


Ik zie niet wat dat efficiënter maakt: kwestie van knippen ipv kopiëren te selecteren.

Ik denk dat TS bedoelde om per aantal geselecteerde bestanden meteen een nieuwe map toe te wijzen: 'verzamel deze bestanden in een nieuwe map'-optie.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 289

Re: Ik heb 50000 bestanden die in totaal 300GB zijn: opdelen in 50 mappen met elk 1000 bestanden

Er is in Windows 7 een standaard rechts-klik optie voor "verplaatsen naar gecomprimeerde map"; zou die gebruikt zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Ik heb 50000 bestanden die in totaal 300GB zijn: opdelen in 50 mappen met elk 1000 bestanden

300 GB kopiëren op dezelfde partitie kan ergerlijk lang duren. Er moet immers telkens gebufferd worden (stuk data lezen, opslaan in geheugen, zelfde stuk data op een andere fysieke locatie schrijven, terug gaan naar waar we gebeleven waren en verdere gaan). Met 300 GB duurt dat behoorlijk lang, zeker als de hdu niet de allersnelste is, of een kleine buffer heeft.

Bij knippen/plakken (dus verplaatsen) op dezelfde partitie hoeft dit allemaal niet. Het enige dat er moet gebeuren is in de fat of mft een verwijzing naar de nieuwe folder aanpassen; de data zelf worden fysiek niet gekopieerd, en dat scheelt dus 300 GB aan datatransport.

Zoals ik al meldde gaat dit niet op voor het verplaatsen tussen verschillende partities (schijven).

Via een bulkopdracht kan het tevoren aan moeten maken van mappen worden omzeild, maar ook dan blijft het tijdsverschil tussen kopiëren en verplaatsen in dezelfde partitie gelijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Ik heb 50000 bestanden die in totaal 300GB zijn: opdelen in 50 mappen met elk 1000 bestanden

"verplaatsen naar gecomprimeerde map"


Dat houdt het fysiek aanpassen van de 300 GB data in, en is dus traag.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ik heb 50000 bestanden die in totaal 300GB zijn: opdelen in 50 mappen met elk 1000 bestanden

In physics I trust schreef: za 13 okt 2012, 16:34
Ik zie niet wat dat efficiënter maakt: kwestie van knippen ipv kopiëren te selecteren.

Ik denk dat TS bedoelde om per aantal geselecteerde bestanden meteen een nieuwe map toe te wijzen: 'verzamel deze bestanden in een nieuwe map'-optie.


Waar zeg ik dat het efficienter is dan? Volgens mij zei ik: effectief (niet eens effectiever).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Ik heb 50000 bestanden die in totaal 300GB zijn: opdelen in 50 mappen met elk 1000 bestanden

anusthesist schreef: za 13 okt 2012, 18:35
Waar zeg ik dat het efficienter is dan? Volgens mij zei ik: effectief (niet eens effectiever).


Je hebt gelijk hoor. Ik dacht dat je met die 'in slechts 9 minuten' refereerde naar 'effectief' en daarbovenop ook nog eens efficiënt.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Ik heb 50000 bestanden die in totaal 300GB zijn: opdelen in 50 mappen met elk 1000 bestanden

Er is wellicht een tool als deze gebruikt. Manueel is ook nog een optie, maar dat lijkt me niet zo leuk :P

@anusthesist, ik interpreteer je posts toch ook als 'knippen is efficienter'. Misschien is het niet wat je wilde zeggen, maar zoals Michel hierboven ook zegt klopt dat ook wel. [zolang je binnen dezelfde partitie blijft]

Reageer