Springen naar inhoud

SPSS Nieuwe Variabele dmv Transform


  • Log in om te kunnen reageren

#1

thdl12

    thdl12


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2012 - 14:40

Hallo,

Ik moet voor school een opdracht doen met SPSS en ik loop een beetje vast..

Dit is de vraag:

Ten aanzien van de vragen 5 en 6: maak van deze vragen een nieuwe variabele aan via TRANSFORM (procedure RECODE) en maak een indeling van de gegevens in klassen en laat hiervan de correcte grafiek zien.

De vragen 5 en 6 zijn: Hoeveel geld heeft u voor..... besteedt in 2010 en hoeveel geld heeft u voor..... besteedt in 2011.

Ik ging er een beetje vanuit dat het via Transform > Recode into different variables ging, maar ik weet niet wat ik hierna moet doen...

Hopelijk kan iemand me helpen

gr

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Ericw

    Ericw


  • >250 berichten
  • 289 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2012 - 15:23

Je moet eerst weten (a) wat voor gegevens je nu hebt en (b) wat voor gegevens je wilt hebben; pas dan wordt het 'hoe' interessant.

Dus:
Wat voor data heb je nu?
Hoe wil je het straks hebben?

#3

thdl12

    thdl12


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2012 - 15:54

Bedankt voor je reactie! :)

Oke de gegevens die ik op dit moment heb:
https://www.dropbox....a/Naamloos.tiff

Ik wil deze gegevens in een andere grafiek zetten en in klassen verdelen. Dus dat ik groepen krijg van bijv: 0-1000
1000-2000 en 2000+

Gebruik ik hiervoor Transform > Recode into different variables?

#4

Ericw

    Ericw


  • >250 berichten
  • 289 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2012 - 16:27

Dat kan op die manier ja. Ik heb even geen SPSS bij de hand dus kan niet precies zeggen waar je moet klikken etc, maar je bent op de goede weg.

Je moet via Recode dan je nieuwe klassen even goed definiëren. Let op wat je met de klassegrenzen doet:
is het 0 t/m 999 en 1000 t/m 1999
of is het 1 t/m 1000 en 1001 t/m 2000

#5

Drieske

    Drieske


  • >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 oktober 2012 - 17:22

Opmerking moderator :

Verplaatst naar Statistiek.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

#6

thdl12

    thdl12


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2012 - 17:56

Ik snap niet helemaal hoe ik het moet ingeven in het volgende venster:
https://www.dropbox..../Naamloos2.tiff

Hoe voer ik een nieuwe klasse in bijv 0-1000 en hoe voer ik de oude klasse in?

#7

Ericw

    Ericw


  • >250 berichten
  • 289 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2012 - 13:40

In het kort:
1) Vul de oude waardes voor één klasse in
2) Vul de nieuwe waarde in
3) Klik op Add
4) Herhaal 1-3 zo vaak als nodig tot je alle nieuwe waardes hebt.

Langer:
1) De oude waardes vul je links in. Er zijn zes mogelijkheden waar je uit kan kiezen; welke lijkt je de meest gepaste voor dit geval?
2) De nieuwe waarde vul je rechtsboven in. Van welk niveau zijn je nieuwe waardes (nominaal, ordinaal, interval, ratio)? Welke waarde(s) zou je hier dus kunnen kiezen?
3) Spreekt voor zich.
4) Hoe vaak moet je dit herhalen? Wat doe je met missing waardes?

#8

thdl12

    thdl12


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2012 - 13:53

Het was even zoeken nog, maar het is gelukt! :)

bedankt nog!





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures