pH berekenen op basis van mEq

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

pH berekenen op basis van mEq

Ik ben mij aan het verdiepen in de relatie tussen voeding en pH van de urine. Uit een wetenschappelijk artikel heb ik gelezen dat de gemiddelde netto zuurproductie in de urine 70 tot 100 mEq / dag is. Dit wil ik omrekenen naar een pH-waarde.

Dit heb ik als volgt gedaan:

1 mEq / liter = 1 mmol / liter (voor H+ ionen)

Uitgaande van 2 liter urine per dag en een netto zuurproductie van 70 mEq bereken ik de pH als volgt:

35 mmol H+ / liter = -LOG(0,035)

Dit geeft een pH van 1,45

Dit lijkt mij echter zeer onwaarschijnlijk, omdat de pH van de urine niet onder de 4,5 kan komen.

Ik vraag mij dus af of ik een rekenfout heb gemaakt of dat er iets anders aan de hand is?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: pH berekenen op basis van mEq

Je zult toch ook rekening moeten houden met de pKz (of pKa) van de (relatief zwakke) zuren.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: pH berekenen op basis van mEq

Dat is waarschijnlijk lastig omdat het om veel verschillende organische en anorganische zuren gaat.

Dus een ander voorbeeld:

De netto zuurproductie uit zwavelhoudende eiwitten is 20 mEq / dag

Als er helemaal geen andere zuren/basen in de urine zouden zijn en je 2 liter urine produceert, dan is de hoeveelheid zwavelzuur dus 10 mEq / liter

De pKa van sulfuric acid = -3

Nu raak ik echter het spoor bijster, hoe neem je de pKz waarde mee in de berekening?

Volgens de Henderson-Hasselbalch vergelijking is de formule om pH te berekenen:

pH = pKa + log[A- / HA)

Maar is dit mogelijk als je alleen de hoeveelheid zwavelzuur weet?

Is er een andere manier om dit aan te pakken?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: pH berekenen op basis van mEq

Ofschoon urine H+ bevat en wellicht ook wat sulfaat kan men toch niet stellen dat urine zuur is omdat het zwavelzuur bevat.

De pH van urine is sterk afhankelijk van wat men eet en kan zelfs licht basisch zijn.

Hier een lijst met tig organische zuren die blijkbaar in urine voor kunnen komen:

http://www.baylorhea...antitative.aspx

Merkwaardig dat uric acid (urinezuur) niet in die lijst voor komt, ook niet met zijn IUPAC naam.

Conclusie: het lijkt me een hopeloze zaak om te proberen theoretisch de pH van urine te berekenen.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer