Belgische wetenschappers

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Belgische wetenschappers

Ik vind het opvallend dat er zo weinig beroemde Belgische natuurkundigen/kosmologen/astronomen zijn (nu en in het verleden). Buiten Lemaître (van de oerknaltheorie) schiet mij niet meteen een andere naam te binnen... Er wordt nochtans veel wetenschappelijk onderzoek gedaan in België. Weten jullie er nog? En heeft er trouwens ooit al een Belg de nobelprijs voor een wetenschap gewonnen?
You can't predict a fool's behaviour

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Belgische wetenschappers

dan zal ik je moeten refereren naar de nobel site in zweden.

Ik heb het een keer bekeken, en mocht met trots zien dat Nederland goed vertegenwoordigd was, zeker in vergelijking met Belgie dat ik echt moest zoeken.

Nederland staat ook al 100 jaar hoog aangeschreven als het gaat om wetenschap. Alleen de laatste 20 jaar wat minder vindt ik. Mischien (hopelijk) wordt het de tijd voor belgie om te gaan floreren.

Hier staat een lijst: www.nobel.se

Ik vond onder belgie 8 winnaars, in alle categhorieen.

Voor Nederland 16.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Belgische wetenschappers

achter de higgs theorie zit ook een belg (het tweede deel dus van de naam van het deeltje). Oa CERN is op zoek of gaat er op zoek naar. wordt het gevonden, dan hebben we een nobelprijswinnaar erbij!
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Belgische wetenschappers

Alleen jammer dat alleen Higgs wordt onthouden. Ik zou het leuk vinden om weer eens na Debye, Vanderwaals en lorentz een andere voor amerikanen onuitspreekbare naam te krijgen (om maar niet te spreken over VanLeeuwenhoek, dan gaat die tong al helemaal in de knoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Belgische wetenschappers

even de volledige naam opgezocht dan: brout-englert-higgs
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 63

Re: Belgische wetenschappers

Nee, alleen Higgs onthoudt toch wat makkelijker...
Realiteit is een illusie die ontstaat door gebrek aan alcohol.

Re: Belgische wetenschappers

Debye en Vanderwaals waren toch Nederlanders? Van Debye weet ik het zeker.. hij was Maastrichtenaar. Er staat een standbeeld van m ergens in die stad.

Tijdens de bezetting van de Spanjaarden zijn heel veel intellectuelen en wetenschappers naar Noord-Nederland gevlucht. Dit was immers niet bezet. Misschien dat het daarom komt...

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Belgische wetenschappers

In de 19e eeuw: Stas, Houzeau de Lehaie, Quetelet, Plateau

Gebruikersavatar
Berichten: 81

Re: Belgische wetenschappers

mijn leraar van scheikunde beweerde ook assan dat de uitvinder van kunststof een belg was...

In hoeverre is daar iets van aan?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Belgische wetenschappers

Bedoel je daar polymeren mee?

Ik denk niet dat dat echt een uitvinder heeft.

Maar dat is scheikundig vakgebied, daar ben ik niet goed in.

Maar in kunststof heb je ook weer duizenden soorten.

De eerste commerciele toepassing van kunststof is Bakeliet en werd gebruikt rond 1920 in een Rolls Royce

Berichten: 1.404

Re: Belgische wetenschappers

Bakeliet is een belg en de uitvinder van het bakeliet

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Belgische wetenschappers

Leo Baekeland, bedoel je. Andere giganten in de chemische industrie zijn Solvay en Gevaert (niet Kim) :wink:

Berichten: 1.404

Re: Belgische wetenschappers

Leo Baekeland, bedoel je. Andere giganten in de chemische industrie zijn Solvay en Gevaert (niet Kim) :wink:


Ik kan beter jou nickname aannemen!

Wat een blunder van mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Belgische wetenschappers

Ach, we leren door fouten te maken en ik kan gerust zeggen dat ik al veel "geleerd" heb :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: Belgische wetenschappers

iedereen zoekt zo ver in het verleden

1977: prigogine!!!!

"for his contributions to non-equilibrium thermodynamics, particularly the theory of dissipative structures"

Reageer