Springen naar inhoud

water koelen?

• Log in om te kunnen reageren

jaimy020

jaimy020

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2012 - 20:56

hoi

ik heb geen idee of dit het juiste forum is om dit op te plaatsen.

maar dit is mijn vraag :P

ik heb 200 liter water wat maximaal 25 graden is.

dit water moet terug gekoeld worden tot minimaal 12 graden.

- een kompressor koeling is niet mogenlijk
- iets wat veel water verbruikt ook niet
- aangezien leiding water 17 graden is, kun je niet tot het minium van 12 graden komen

ik heb op een site, cool elementen gevonden van 300w 31,6v 16amp

zou ik hier dus een transformator nodig hebben die van 230 --> 31,6v
en de transformator moet minimaal 300watt op kunnen leveren

maar ik heb geen idee hoe dit systeem precies werkt en of het sterk genoeg is om dit te koelen

de site is waar ik het element gevonden heb: www.tecoolers,nl
ik zag ook kleine pc fins dus hoop niet dat ik op een pc site heb zitten kijken :o
wat ik wel weer las is dat deze elementen ook in DE koffie automaten werden toegepast

dit is het element wat ik wou toepassen (geen idee of dit wel mogenlijk is ivb water dicht heid.

TEC 1 300 Watt 31,5 Volt (TEC1-26316HT)

Thermo elektrisch koelelement.z.g. TEC of Peltier.
Koel vermogen max. 300 Watt
Aansluit spanning max. 31,6 Volt
Stroom max. 16 Amp

Afmetingen 50 x 50 x 3,1 mm
Lengte aansluitdraden ca. 60 mm. Teflon
Max element temperatuur 200 °C

gewicht ca. 37 gram
Sterk element met een groot koelvermogen.

ik hoop op een behulpsamen uitleg en of informatie

Veranderd door jaimy020, 12 oktober 2012 - 21:05

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 oktober 2012 - 09:12

Koel vermogen max. 300 Watt

200 liter water afkoelen van 25 naar 12 graden met 300 Watt koelvermogen kost 10 uur, aangenomen dat er geen omgevingswarmte naar binnen lekt, want anders duurt het nog veel langer.
Hydrogen economy is a Hype.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 oktober 2012 - 10:01

200 liter water afkoelen van 25 naar 12 graden met 300 Watt koelvermogen kost 10 uur, aangenomen dat er geen omgevingswarmte naar binnen lekt, want anders duurt het nog veel langer.

En ik heb hier nog niet meegerekend dat de tank waarin het water zit ook mee afgekoeld moet worden, dus het duurt nog langer.

Die link werkt overigens niet, moet zijn: http://www.tecoolers.nl/

Geplaatste afbeelding

Zo'n TEC heeft twee zijden: warmte wordt van de ene (daardoor koude) zijde naar de andere (daardoor warme) zijde gestuurd. Je kunt hem dus niet gewoon in water hangen, zelfs al zou de TEC daar tegen kunnen, omdat dan zowel de warme als de koude zijde in contact met het water staan en er dus netto niet gekoeld wordt. Je zou dus de koude zijde van de TEC zeer vast tegen de buitenwand van je watertank moeten maken zodat het contact perfect is. Zo'n TEC heeft een zeer klein oppervlak, slechts 5 bij 5 cm, wat heel klein is t.o.v. het wandoppervlak van de tank, dus dat helpt ook niet mee. Je zou heel veel TEC's nodig hebben om bij een temperatuursverschil van zeg 10 graden tussen water en TEC die 300 W over te kunnen dragen.

Veranderd door Fred F., 13 oktober 2012 - 10:08

jaimy020

jaimy020

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2012 - 15:25

dus het coolen is wel mogenlijk maar is zeer onhandig. ?

maar ik zou hier dus een zo groot vermogen moeten hebben aan tec's
dat dit zoveel energy gaat kosten dat het niet leuk meer is om zomer's te koelen.

hmm.

wat zou hier dan een goeie toepassing zijn?

het water wat terug het bad in komt is telkens 25 graden maximaal.
ligt aan de buiten temp.
het ene moment 20 graden en het andere moment 25 graden. ik ga van het maximale uit.

dit omdat ik nooit over verhitting wil hebben.
wat uiteraard ten kosten gaat van de aparatuur.

word nog een hele klus om dit voormekaar te krijgen.

om de gekoelde ruimte op juiste temp te krijgen moet ik het water minimaal 12a13 graden kunnen laten worden

wat kan ik het beste gebruiken?

gr, jaimy

Veranderd door jaimy020, 13 oktober 2012 - 15:31

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 oktober 2012 - 16:31

Die TEC1-26316HT die jij in gedachten hebt heeft alleen een koelvermogen (Q) van 300 Watt wanneer het temperatuursverschil (ΔT) tussen de warme en koude zijde 0 oC is. Oftewel: nooit.
Bij een temperatuursverschil van 66 oC tussen warme en koude zijde is het koelvermogen nog slechts 0 Watt. Helemaal niets dus.
Daartussenin is er een lineair verband tussen Q (linker schaal) en ΔT (x-as) volgens de blauwe lijn in onderstaande grafiek. Stroomsterkte is dan 14 A en voltage bijna 30 V (groene lijn en rechter schaal) dus stroomverbruik is ongeveer 400 Watt.

Die ΔT wordt bepaald door de warmteoverdracht van water via wand naar koude zijde TEC en de warmteoverdracht van de warme TEC-zijde naar de buitenlucht. En die warme zijde moet niet alleen die Q afvoeren maar bovendien ook die 400 Watt die de TEC aan stroom verbruikt en wat ook warmte wordt, en dat allemaal via een oppervlakje van slechts 0,0025 m2 wat dus een warmteflux van maar liefst 280.000 W/m2 vereist (als Q werkelijk 300 W zou zijn). Zegt jou waarschijnlijk niets maar dat is absurd hoog. De warmteoverdracht van warme zijde naar lucht kun je verbeteren door lamellen op de TEC te monteren en/of lucht erlangs te blazen met een ventilator om een goede heat sink te krijgen. Ik denk zelfs dat je dat zult moeten omdat de TEC anders waarschijnlijk oververhit zal raken.

Het valt niet zomaar even te zeggen wat die TEC in jouw situatie werkelijk kan doen maar reken eerder op 30 W dan 300 W.
Dit soort dingen zijn leuk voor op een overgeklokte CPU maar verder .... In feite zijn ze dan beter om iets op te warmen dan iets af te koelen. Het zijn in feite inefficiente warmtepompjes.

het water wat terug het bad in komt is telkens 25 graden maximaal.
ligt aan de buiten temp.
het ene moment 20 graden en het andere moment 25 graden. ik ga van het maximale uit.

dit omdat ik nooit over verhitting wil hebben.
wat uiteraard ten kosten gaat van de aparatuur.

Ik heb geen flauw idee waar dit nou echt over gaat.

Bijgevoegde miniaturen

• TEC1-26316HT.jpg

jaimy020

jaimy020

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2012 - 18:05

sorry voor de onduidelijk heid.

en sorry voor als ik misschien niet helemaal begreep wat je daarnet zei. formules :D niet echt mijn ding :(

ik heb een gesloten water cirquit.
het gesloten systeem bedraagt: 200liter.
het water word door een pomp een radiateur ingegooit, en terug naar waar het vandaan komt (dit wat is dan opgewarmt) het water wat terug komt in de verzamel ton is max 25 graden.

het water moet dan op 12 graden blijven zodat de radiateur de moter kan koelen.

snap je nou wat ik bedoel? het is namelijk niet mogenlijk om een directe water leiding te nemen.
dit is namelijk zonden van het water. (de elektra zal me een zorg zijn)

een thermostaat die in de water ton hangt zal de temperatuur meten/controleren

en een koel unit/element (of wat dan ook) aansturen om de perfecte temperatuur van het water te behouden.

gr, jaimy

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 oktober 2012 - 19:15

ik heb een gesloten water cirquit.
het gesloten systeem bedraagt: 200liter.

Als je water rondpompt in een gesloten systeem dan doet het volume van het systeem niet terzake, maar moet je het debiet van de pomp weten.

het water word door een pomp een radiateur ingegooit, en terug naar waar het vandaan komt (dit wat is dan opgewarmt) het water wat terug komt in de verzamel ton is max 25 graden.

het water moet dan op 12 graden blijven zodat de radiateur de moter kan koelen.

snap je nou wat ik bedoel?

Nog niet helemaal.
In welke volgorde staan al die dingen die je noemt?
Waar precies is het 25 graden en waar wil je dat het 12 graden wordt?
Is dit een bestaand systeem?

jaimy020

jaimy020

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2012 - 17:31

een container van plastic is het btw

aan de onderkant van de container moet ik een nippel maken(met een dia-meter van de pomp die voor dit systeem is geschikt. het kouden water zakt (dat is logische). dus de onderste nippel die gaan we gebruiken om het water weg te pompen naar de radiateur.

vervolgens word het water opgewarmt. dit door de machine die zijn warme lucht door een "hand made" lucht kanaal op maat gemaakt.

de koude radiateur koelt de warme lucht, en het water word opgewarmt door de warme lucht
het warme water komt uit de radiateur en gaat zo terug de container in

het warme water moet dan terug gekoeld worden tot 12 graden.

ik hoop dat het zo duidelijk is.

bedankt voor je informatie tot nu

ps: de pomp, ik weet nog niks over hoe groot de verplaatsing van het water/uur is
ik kan namelijk niet door een radiateur zomaar 300l gaan pompen denk dat hij dan opblaast.
zal het gehele nieuwe coolsysteem nog wel helemaal moeten maken. het enige probleem is dat ik dus nu de pomp liters/uur niet weet

ik zou wel wat informatie op kunnen zoeken

jaimy020

jaimy020

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2012 - 17:57

1260l uur zal er door 1 radiateur gaan stromen. dan trek hij per uur 6 keer de ton leeg

vervolgens moet de pomp 22mm aangesloten worden dus duims ongeveer

gr

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 oktober 2012 - 21:23

Dus als ik het goed begrijp gebruik je een radiator om lucht af te koelen waarbij circulerend water opgewarmd wordt?

Als je 1260 L/uur water wilt afkoelen van 25 naar 12 graden heb je een koelcapaciteit nodig van maar liefst 19000 W, oftewel 19 kW. Dat is 60 keer meer dan die 300 W van dat TEC-dingetje wat je eerder in gedachten had.

Als het doel van het hele watersysteem alleen is om lucht af te koelen moet je toch eerst weten hoeveel m3/uur (of kg/uur) lucht er afgekoeld moet worden van hoeveel graden naar hoeveel graden.

jaimy020

jaimy020

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2012 - 21:50

De ventilator die ik ga aanschaffen verplaatst behoorlijk lucht achja de machine staat toch in een werk loods

Deze verplaast: met bochten en tegen druk van de radiateur. maximaal 3000m3 volgens mij is dit per uur

En nee inderdaad dat kleine ding ging dus niet werken 19kw is aardig wat
Dit is een hoog verbruik neem ik aan? 19kw uur?

Veranderd door jaimy020, 14 oktober 2012 - 21:52

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 oktober 2012 - 11:24

Als ik het goed begrijp is het systeem als volgt:
Buitenlucht wordt door een ventilator door een machine geblazen om die machine te koelen.
De opgewarmde lucht uit die machine moet in een radiator afgekoeld worden door circulerend water.
Dat opgewarmde water moet daarna weer afgekoeld worden door .... (weet je nog niet)

Heb ik dat goed begrepen?

Maar waarom stuur je die opgewarmde lucht van de machine niet gewoon door dat "hand made" luchtkanaal weer naar buiten zodat je er meteen vanaf bent?

Wat je nu blijkbaar probeert te doen is de warmte als maar doorschuiven (van machine naar lucht, en dan van lucht naar water, en dan van water naar ....), zonder dat je die warmte echt kwijt raakt, je verplaatst het alleen.

Veranderd door Fred F., 15 oktober 2012 - 11:24

jaimy020

jaimy020

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2012 - 13:20

Ja de wartme moet kwijt geraakt worden door het kool element

Dit element moet het water van 25 graden naar 12 graden koelen

En lucht van buiten pakken en weer naar buiten pompen
Is geen probleem (in de winter)
Maar in de zomer is de temp zomaar 25a35 graden

Dan raakt de machine wellicht overerhit en draait de moter in mekaar.
Ook moet olie gekoelt worden dit is al geregeld

I

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 oktober 2012 - 14:36

We blijven langs elkaar heen praten.

Welke lucht moet er afgekoeld worden? De buitenlucht die NAAR de machine gaat, of de warme lucht die VAN de machine af komt?

jaimy020

jaimy020

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2012 - 14:44

Tja ik leg het uit:

Er komt geen lucht van buiten!

Het lucht cirquit is ook gesloten even als het water cirquit

De opgewarmde lucht word weg gezogen bij de machine
En de warme lucht gaat door een hand made kanaal
Door een radiateur.

Radiateur bevat koud water wat word opgewarmt door de hete lucht
Het opgewarmde water wat uit de radiateur komt word terug naar de wateer
Verzamel plaats gepompt

De gekoelde lucht koelt de machine, en weer opnieuw

Altijd de zelfde lucht word herbruikt
Altijd het zelfde water wat word gebruikt

Gr hoop nu wel een keer duidelijk te zijn-.-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures