Tumoren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Tumoren

Tumors arise with great frequency, especially in older animals and humans, but most pose little risk to their host because they are localized and of small size. We call such tumors benign; an example is warts.
Bron: Molecular Cell Biology

Bij defecten in de checkpoints van het mitotische proces bestaat de kans op het ontwikkelen van vele tumorcellen, die in plaats van opgeruimd te worden doordat ze een foutje bezitten, zich blijven vermeerderen. Een goedaardige kan dan een wrat zijn, een kwaadaardige kanker.

Nu vraag ik me af of je aan de hand van het aantal en soort wratten bij een ouder persoon kunt opmaken of deze een grotere kans heeft op het ontwikkelen van een kwaadaardige tumor (kanker).

Het is wellicht wat ver gezocht, maar het gaat in principe toch om het defect in hetzelfde proces...alleen de ene tumor blijkt goedaardig- terwijl de andere kwaadaardig is. Uiteraard krijgt iedereen op den duur wel een keer (ouderdoms)wratten, maar wellicht valt er wel iets af te leiden?

NB: Het gaat me nog niet zozeer om wratten die zijn ontwikkeld door een virus, maar puur door checkpoints die natuurlijk defect zijn.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer