Waar is T Pyxidis (recurrent nova)?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 620

Waar is T Pyxidis (recurrent nova)?

Hoi allemaal!

De meesten onder ons hebben al eens van de ster T Pyxidis gehoord, die z'n vorige nova overgeslagen had, en in 2012 maar een supernova zou teweegbrengen...

Dit kwam overigens in verband te staan met "het einde van de wereld"...Maar daar geloof ik niet in, en omdat ik hier nu toch ben, stel ik maar een vraagje:

Op Google Earth heb ik die ster proberen te zoeken, in het stelsel Pyxis, maar zonder succes...Kan iemand me zeggen of het wel mogelijk is deze ster te zien in Earth? Zo ja, waar?

Bedankt!

-S
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Waar is T Pyxidis (recurrent nova)?

De meesten onder ons hebben al eens van de ster T Pyxidis gehoord, die z'n vorige nova overgeslagen had, en in 2012 maar een supernova zou teweegbrengen...
Ik ben daar niet zo goed van op de hoogte als de meesten onder ons. Gaat het over deze opmerking in het wikipedia-artikel: It has been reported that T. Pyx would "soon" become a supernova. However, when contacted by Scientific American, Dr Sion said that the term "soon" in the press announcement meant that "At the accretion rate we derived, the white dwarf in T Pyxidis will reach the Chandrasekhar Limit in ten million years."?

-- Edit: Aha, blijkbaar was dat inderdaad de ontknoping van het gerucht, volgens dit astronomy blog uit 2010. De 'gewone' uitbarsting van 2011 vond een jaar later plaats. --
Op Google Earth heb ik die ster proberen te zoeken, in het stelsel Pyxis, maar zonder succes...Kan iemand me zeggen of het wel mogelijk is deze ster te zien in Earth? Zo ja, waar?
Kennelijk heeft Sky for Google Earth die naam niet in de lijst staan, want met de zoekfunctie kun je wel bijvoorbeeld alpha Pyx vinden, maar niet T Pyx. Zijn gewone magnitude is 15, dus het ligt voor de hand dat hij niet op de foto staat. Je kunt wel zijn plaats in Google Earth vinden, het makkelijkste via de link op deze webpagina.

Reageer