Zoutoplossing in Water (16,67%) geleidbaarheid en soortelijke massa?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Zoutoplossing in Water (16,67%) geleidbaarheid en soortelijke massa?

Hierbij een vraag uit de praktijk.

Voor bakkerijen leveren wij besturingen om volledig automatisch deeg te maken. Hierbij worden in het algemeen dus Bloem, water, gist en diverse additieven automatisch afgewogen in de juiste verhouding en vervolgens in een kuip door elkaar geroerd en gekneed tot een deeg ontstaat waaruit men brood kan bakken.

Omdat tijdens het kneden de temperatuur van het deeg oploopt door wrijving met de kneedspiraal is het noodzakelijk dat het toegevoegde water exact de juiste temperatuur heeft. Hiervoor worden alle temperaturen van de toegevoegde componenten zoals bloem e.d. gemeten en wordt door een soortelijke warmteberekening de exacte watertemperatuur bepaald welke moet worden toegevoegd. Dit gaat geheel goed echter komt in zomer periodes de gewenste watertemperatuur wel eens onder de 0°C uit. Met normaal water is dit dan niet te maken dus is de oplossing gevonden in een pekelwater installatie.

In deze installatie wordt 1000L leidingwater (+/-17°C) samengevoegd met 200KG vast zout (NACL) = 16,67% zoutoplossing. Vervolgens wordt dit geheel opgelost. Of het zout volledig is opgelost in het water wordt gecontroleerd met de geleidbaarheidsmeter en temperatuursensor. Door berekening in de besturing wordt de concentratie bepaald welke als het goed is op 16,67% moet uitkomen. De theoretische achtergrond achter de berekening is mij echter niet bekend, de berekening zelf functioneert echter wel.

Nadat is geconstateerd dat al het zout is opgelost wordt dit mengsel overgepompt naar een voorraadtank waar het wordt afgekoeld tot -6°C. Vanuit deze voorraadtank wordt het water gedoseerd bij het deeg m.b.v. een volume flowmeter aan de hand van de hoeveelheid zout welke men in het brood wil hebben. Deze hoeveelheid is echter gegeven in KG. Omdat men gebruik maakt van een volume flowmeter en dus liters meet dient men hierbij de soortelijke massa van het pekelwater weten. Deze wisselt echter weer bij verschillende water temperaturen.

Nu heb ik de volgende vragen:

1. Hoe bereken ik vanuit de geleidbaarheid gegeven in milli Siemens [mS] en de actuele watertemperatuur de oplossing van het zout in het water in %.

2. Hoe bereken ik vanuit de bekende zoutoplossing in [%] en de actuele watertemperatuur in [°C] de soortelijke massa van het water in [KG/L]

Ik en collegae hebben al veel lopen zoeken op het internet echter hierop geen concrete antwoorden gevonden. Tevens hebben we deze vraag voorgelegd aan een vooraanstaand Nederlands bedrijf en zout leverancier echter deze heeft de formules wel in zijn bezit echter wil deze niet weggeven.

Al vast bedankt voor jullie antwoorden.

Berichten: 301

Re: Zoutoplossing in Water (16,67%) geleidbaarheid en soortelijke massa?

Voor vraag 1 helpt misschien wat op deze site staat.
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Zoutoplossing in Water (16,67%) geleidbaarheid en soortelijke massa?

Ik denk niet dat hier kant-en-klare omrekenformules voor te krijgen zijn, want allerlei verbanden die hierbij komen kijken (concentratie tegen EC, temperatuur tegen EC, concentratie tegen dichtheid) zijn geen van allen geheel lineair en dat zal ook de mogelijke reden zijn voor:
een vooraanstaand Nederlands bedrijf en zout leverancier echter deze heeft de formules wel in zijn bezit echter wil deze niet weggeven.
Dit wordt waarschijnlijk een hele uitzoekerij op basis van stapels met empirisch vastgestelde tabellen en grafieken.

Wat ik me afvraag, zijn de gegevens die je zoekt, binnen de range (-10 tot +20 °C ??) waarin je zoekt, voor jullie in het bedrijfslab niet betrekkelijk eenvoudig zelf empirisch vast te stellen? Ik stel me dan voor dat je een ijkreeks van concentraties maakt waarvan je steeds per monster bij variërende temperaturen de EC en dichtheid bepaalt? Trouwens, binnen die temperatuurrange die ik veronderstel zullen een aantal verbanden toch weer redelijk lineair worden, mogelijk zó nagenoeg lineair dat de fout die je maakt door het lineair te veronderstellen verwaarloosbaar is voor jullie proces.

Engels googlen met allerlei termen gecombineerd met "nacl solutions" levert best al een hoop informatie

hier vind je bijvoorbeeld een grafiek voor het verband tussen ppm NaCl en EC bij 25°C. Tussen 0 en 5000 ppm is dat in elk geval zo goed als lineair.

http://www.myronl.co...s/solutions.htm
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Zoutoplossing in Water (16,67%) geleidbaarheid en soortelijke massa?

rendschot schreef: ma 15 okt 2012, 15:39
Door berekening in de besturing wordt de concentratie bepaald welke als het goed is op 16,67% moet uitkomen. De theoretische achtergrond achter de berekening is mij echter niet bekend, de berekening zelf functioneert echter wel.
200 g zout in 1200 g zoutoplossing (1000g water + 200g zout) geeft 200/1200 x 100%= 16,67 massa% .

dus als je dan 1 kg oplossing afweegt zit daar 166,7 g zout in.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer