[wiskunde] gesloten set

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 758

gesloten set

Gegeven :
\( G_n = (1/n, - 1/n) \)
Als ik nu de intersectie pak van Gn en dit doe voor willekeurig voor termen, dan houd ik over
\( {0} \)
. Dit is gesloten en niet open (dit is ook wat ik verwacht, want een intersectie van open setten is alleen open als het een eindige intersectie is!)

Maar stel dat ik een gesloten K_n definieer, en ik pak de unie van deze termen en doe dit willekeurig vaak, dan zou deze ook open moeten worden, omdat ik er oneindig veel pak. Maar stel nu ik pak
\( G_n = [1/n, 1 - 1/n ] \)
(wat is een gesloten set);

als ik nu de unie pak, dan krijg ik :

[1,0] unie [1/2, 1/2] unie [1/3, 2/3] ..... [1/100 99/100] , maar dan heb ik toch de gesloten set [1,0] ik heb 1, ik heb 0, en ik kan willekeurig dicht bij 0 en 1 komen. Waar zit hier mijn redenatie fout? :( (telt die 1,0 niet mee omdat hij omgedraaid is misschien?)

Re: gesloten set

Het helpt als je je definities aanscherpt, zo is je notatie voor Gn wat onhandig, want het zou ook een paar kunnen zijn. De doorsnede van Gn, voor alle mogelijke n in N, is geen 0, maar {0}.

Detail, de regel die eindigt met '(wat is een gesloten set)' wil je, denk ik, beginnen met 'Kn=' ? De notatie is onhandig, omdat K0=[1,0], en da's leeg: bedoel je dat ook?

Berichten: 758

Re: gesloten set

ja, het stond zo genoteerd in mijn boek. Mijn idee was dat [1,0 ] = [0,1] en dan is het dus we gesloten... , maar zoals je al zegt is dit leeg, omdat het -foutom- is genoteerd. In dit geval, is het uiteraard wel open, want dan zitten de vrienden 0 en 1 er niet in, zo klopt het toch?

Reageer