Hoe kom je terug op dezelfde plek vanaf 39km hoogte?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 31

Hoe kom je terug op dezelfde plek vanaf 39km hoogte?

Hoi allen.

Ik heb na aandachtig bestuderen de vraag maar hier gesteld omdat de andere items helemaal niet aan mijn vraag voldeden. De vraag!!!

Ik heb de uitzending van Felix Baumgarter niet gezien maar ik vraag mij het volgende af. Mits ik een parachute sprong zou willen maken dan ga je met een vliegtuig omhoog en die lost je dan op een plaats van waaruit je netjes terug kunt vallen/zweven. Er wordt dus rekening gehouden met de wind etc.

Nu felix.

Ik heb begrepen dat de ballon met zo weinig mogelijk wind recht omhoog moest en pas na 2 1/2 uur springt hij dan uit de capsule. Er van uit gaande dat de aarde draait en niet de lucht zou je toch zeggen dat de aarde dan al 10% verder (uitgaande van 24 uur) is gedraaid. Is hier met de landingsplaats dan rekening mee gehouden of maak ik een denkfout?

Doei, Pmud.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Hoe kom je terug op dezelfde plek vanaf 39km hoogte?

Pmud schreef: ma 15 okt 2012, 19:04
Er van uit gaande dat de aarde draait en niet de lucht ..//..
Dit is de denkfout. Als dat zo zou zijn zouden we in een permanente superstorm leven, met windsnelheden van ongeveer 1600 km/h op de evenaar en nog steeds ergens in de buurt van de 1000 km/h op onze noorderbreedte.

Dat luchtschilletje (want meer is het niet, enkele tientallen kilometers op een aardstraal van 6375 km) draait (per saldo) braaf met ons mee ook al omdat de lucht aan het aardoppervlak wrijving ondervindt, maar aan het "ruimte-oppervlak" geen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 31

Re: Hoe kom je terug op dezelfde plek vanaf 39km hoogte?

Ja, dank je. Zoals je het uitlegt is het heel logisch.

Bedankt. Doei, Pmud.

Reageer