Accu tegelijk opladen en gebruiken

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Accu tegelijk opladen en gebruiken

Hallo iedereen, ik zit met het volgende:

Ik zit met een beperkte stroomaansluiting voor de caravan (maximaal 10 Ampere netstroom (230V)), maar wil graag zo nu en dan voor korte tijd meer vermogen hebben.. (om stof te zuigen, magnetron, etc.)

Toen bedacht ik het volgende:

Is het mogelijk om een hele sterke accu te nemen (die na omvorming korte tijd een vermogen kan geven van tussen de 2000 en 3000 watt bij 230 Volt) en deze langzaam maar constant op te laden (bijvoorbeeld met een acculader die 3 van de 10 Ampere netstroom gebruikt en natuurlijk alleen laadt als het nodig is) en dan wanneer het nodig is voor korte tijd, TIJDENS HET OPLADEN de accu te gebruiken om dus die 2000-3000 watt af te tappen?

Ik wil dus over langere tijd de electriciteit sparen en die in korte tijd gebruiken zonder dat ik de hele tijd kabels moet verwisselen (opladen en gebruiken tegelijkertijd)

Is dit realistisch? :)

groetjes,

Daan

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Accu tegelijk opladen en gebruiken

Loodzuuraccu's zijn hier geschikt voor. Die doen in een auto eigenlijk hetzelfde: korte tijd een hoog vermogen leveren voor de startmotor, waarna deze weer opgeladen wordt.

Belangrijk is wel dat de accu helemaal opgeladen wordt voordat deze weer gebruikt wordt. Anders wordt de levensduur sterk gekort. Een loodzuur accu die je correct gebruikt kun je ongeveer 500 keer laden en ontladen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Accu tegelijk opladen en gebruiken

Met een 10A aansluiting zou je moeiteloos 2000 W continuvermogen moeten kunnen draaien

Daarvoor moet je nogal een stofzuigertje kopen :shock: , da's bijna een industriële, die heeft in een halve minuut de volledige bekleding uit je caravannetje gezogen. En magnetrons van 2000W, dat zijn restaurantmodellen, een standaard huismagnetron komt niet veel verder dan 1000 W.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Accu tegelijk opladen en gebruiken

Je moet alleen oppassen dat je niet te veel van die apparaten tegelijk aan zet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Accu tegelijk opladen en gebruiken

Dat moet in principe mogelijk zijn.

Je zal wat denkwerk en sommetjes moeten doen op de volgende zaken:

- hoeveel watt tijdelijke energie wil je hoe lang uit het systeem halen

- welke accu capaciteit past daar bij

- hoe snel moet die accu weer geladen zijn en welke lader past daar bij

- welk vermogen moet de inverter (omvormer) kunnen leveren

- houd rekening met verliezen

En dan op de details letten:

Een aantal inverters levert geen sinus, maar een wat afgeronde blokgolf. Electronische apparaten kunnen daar vaak niet tegen. Dus als die er op aangesloten moeten worden, dien je voor een duurdere omvormer met zuivere sinus te gaan.

Er zijn accu's die goed tegen snel en ver ontladen en weer opladen kunnen zonder dat het aantal laad/ontlaad cycli daar veel onder lijdt, dus zorg voor het goede type accu , ik denk dat in deze situatie een semi tractie accu (deep cycle) het beste is.

Zorg voor een veilige en slimme oplaadinrichting. De 3A 230v verbruik die jij opnoemt zou laden met pakweg 55 ampère bij 12V betekenen, dat is veel te veel voor normaal laden. De meeste accu's worden in 12-15 uur met 1/10 van de capaciteit geladen, een 75Ah accu dus met 7,5A.

Als die laadtijd je te lang is, kan je snelladen overwegen, maar dan heb je temperatuurbewaking van de accu nodig, en ik weet niet of herhaaldelijk snelladen de acculevensduur erg nadelig beïnvloedt. Bovendien denk ik dat je met snelladen (terwijl de accu via de inverter 230 levert..) in de problemen komt, de lader gaat dan de inverter voeden, en door het snelladen krijgt de inverter mogelijk een te hoge primaire spanning aangeboden.

Je zou eens kunnen neuzen bij caravanbedrijven, want ik kan mij voorstellen dat zoiets als jij wilt standaard leverbaar is.

Berichten: 2

Re: Accu tegelijk opladen en gebruiken

Bedankt voor de reacties:)

Normaalgesproken moet 2KW inderdaad ruim-voldoende zijn, maar met een koelkast/diepvries, verlichting, televisie.. en ik gebruik ook wel eens een waterkoker... Ik wil het mijzelf graag makkelijk maken, vandaar, en ik houd wel van een uitdaging:)

Ik was ook gewoon benieuwd of het überhaupt mogelijk is om een accu tegelijkertijd op te laden en te gebruiken, waarbij het laadvermogen van de oplader lager is dan het vermogen(niet de capaciteit) dat de accu levert. Hoe ik dit precies ga doen weet ik nog niet precies, maar ik zat te denken aan een 12V 250Ah accu met omvormer naar 230V en een lader die 3A van het net neemt en stopt als de accu vol is. Heeft iemand hier ervaring mee?

@ Michel: heel erg bedankt! Er komt dus aardig wat bij kijken, Zeker dat van die sinusvorm... Het lijkt mij ook best logisch dat caravanbedrijven dit zouden kunnen leveren. (en 3A is inderdaad wat aan de hoge kant. Er is geen haast bij het opladen, want ik ben niet van plan om elk uur de magnetron te gebruiken :) )

Ik zal jullie laten weten of het wat wordt maar het lijkt dus best haalbaar:)

Reageer