Kooi van Faraday

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Kooi van Faraday

Hallo,

Ik moet een experiment doen met een kooi van Faraday. Ik had dus bedacht dat ik dan drie verschillende kooien zo maken met een verschillende dichtheid van kippengaas. Ik stop er dan een radio in of een telefoon en dan kijk ik hoe erg de demping is.

Maar kan je wel de demping meten van een radio? Gaat het geluid wel zachter? Of kan je wel de demping meten van een telefoon want gaat het signaal dan wel langzaam minder worden?

Berichten: 7

Re: Kooi van Faraday

Misschien moet ik het wat anders zeggen.

Wanneer ik drie kooien maak van verschillende kippengaas. En dan in die kooien bijvoorbeeld de sterkte van een wifi-verbinding ging meten. Zal ik dan ook echt verschil in sterkte zien?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Kooi van Faraday

Of jouw kooi echt een elektromagnetisch dode ruimte is hangt af van de verhouding tussen de grootte van de mazen in het gaas en de lengte van de elektromagnetische golf.

Als de maaswijdte kleiner is dan een tiende van de golflengte zal er nagenoeg niets van die golf doordringen.

Aangezien radiogolven veel langer zijn dan de wifigolven, kan je verschillende resultaten krijgen:

Wifi is 2,4 of 5 GHz (12 tot 6 cm golflengte) wordt dan zeker bij 5 GHz en 25 mm maas niet volledig gedempt. Radiogolven variëren van 1 meter (FM) tot 10 km (lange golf) en zullen ook door het grofste gaas tegengehouden worden.

Als je drie kooien wilt maken zul je dus goed gekozen maaswijdtes en golflengten moeten kiezen wil je verschillen meten. Er is vogelgaas te koop met maaswijdtes variërend van 8 tot 50 mm.

Reageer