Springen naar inhoud

krachten op een slingerbeweging

• Log in om te kunnen reageren

Henri Baekelandt

Henri Baekelandt

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2012 - 14:55

Ik heb een vraagje in verband met krachten op een slingerbeweging. Ik weet dat hoe ik de tangentiale kracht en de normaalkracht erop moet zetten en dat de zwaartekracht verticaal naar beneden is. Ook ben ik zo goed als zeker dat de centripetale krach ook op het koord ligt maar dan in de tegengestelde richting van de normaalkracht.

Mijn vraag zijn:
of de centripetale kracht als maar kleiner wordt en op zijn maximale punt dan verdwijnt?
wat de spankracht van het touw is en hoe je hem berekent. en hoe teken je deze op te tekening?
En is er ook een trekkracht in een slingerbeweging?

Bij voorbaat dank
2012-10-17 15.49.05.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_eezacque_*

• Gast

Geplaatst op 17 oktober 2012 - 16:15

De spankracht in het touw is wat jij centripetale kracht noemt. Je hebt deze spankracht ook getekend, alleen in de uiterste positie heb je 'm weggelaten? De volgende stap is om de hoek van het touw een naam te geven, en dan uit te schrijven hoe de spankracht afhangt van deze hoek en de zwaartekracht op de slinger. Daarna ligt het antwoord op je vragen voor de hand.

Henri Baekelandt

Henri Baekelandt

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2012 - 16:19

De spankracht in het touw is wat jij centripetale kracht noemt. Je hebt deze spankracht ook getekend, alleen in de uiterste positie heb je 'm weggelaten? De volgende stap is om de hoek van het touw een naam te geven, en dan uit te schrijven hoe de spankracht afhangt van deze hoek en de zwaartekracht op de slinger. Daarna ligt het antwoord op je vragen voor de hand.

in mijn boeken staat dat de spankracht - de normaalkracht = centripetale kracht

*_gast_eezacque_*

• Gast

Geplaatst op 17 oktober 2012 - 17:01

Die boeken van je hebben gelijk: sorry!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 oktober 2012 - 17:28

Opmerking moderator :

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 oktober 2012 - 17:41

in mijn boeken staat dat de spankracht - de normaalkracht = centripetale kracht

en omdat er geen normaalkracht is, is de spankracht gelijk aan de centripetaalkracht BIJ AFWEZIGHEID VAN ANDERE KRACHTEN.
Hier is er echter, ook in de uiterste getekende posities, een component van de zwaartekracht die langs het touw wijst. Pas wanneer het touw horizontaal hangt is die ook weg.

De spankracht is dus een optelsom van de benodigde centripetale kracht (in de omkeerpunten 0 omdat daar ook de snelheid 0 is) plus de radiale component (langs het touw) dus, van de zwaartekracht. Die laatste ontbreekt overal, dus is de spankracht niet correct. Overigens in je tekening logisch zichtbaar, want zonder die spankracht in een omkeerpunt wijst de nettokracht gewoon loodrecht naar beneden (slechts Fz) en zou het blokje gewoon vallen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures