Krachten op trekkabel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Krachten op trekkabel

Héy,

Buiten het feit dat ik hier nieuw ben ;) heb ik direct en vraag voor jullie! :)

Ik zit met volgende situatie,

Twee vrachtwagens, één vast in de modder en de ander met twee aparte trekkabels op vaste grond.

We willen de trekkabels aan elkaar maken met bv. een D sluiting of harpsluiting,...

Hoe sterk moet deze D sluiting zijn?

de trekkabels zijn sterk genoeg maar omdat ik niet weet wat voor krachten zo een vrachtwagen heeft wil ik de zwakke schakel niet in het midden hebben :twisted:

Kan het zijn dat de D sluiting 42mm pen dikte moet hebben? hoe kan ik zoiets berekenen?

We gaan er vanuit dat de vrachtwagens in beladen toestand elk 26 ton wegen en elk 430pk hebben.

wie kan deze plaatselijke 'bergingsdienst' op weg helpen?

mvg Kristof

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Krachten op trekkabel

Lastig te zeggen. Aan het motorvermogen hebben we -zolang de overbrenging niet bekend is- niets.

Als ik er even vanuit ga dat de maximale trekkracht ook 26 ton moet zijn, is een harpsluiting met een pen van 42 mm niet sterk genoeg, die gaan volgens DEZE site tot 18 ton. Een harpsluiting met een pen van 57 mm diameter gaat tot 35 ton.

Maar de benodigde trekkracht is natuurlijk zeer afhankelijk van de situatie. Zit de wagen asdiep in harde modder dan kan ik mij voorstellen dat er meer dan 26 ton nodig is om de wagen er uit te trekken, en is de modder zacht, of staan de wielen niet diep, dan zal het beduidend minder kracht kosten.

Een andere manier om het te benaderen is het oppervlak van de trekkabels meten, afhankelijk van de kwaliteit zou je bij een trekkabel moeten uitgaan van ongeveer 150 tot 220 kg/mm2. Ga op 220kg zitten om wat zekerheid in te bouwen als je er geen uitsluitsel over kunt krijgen. Van daar uit de maximale sterkte per kabel berekenen,en dan een bijpassende harp- of D-sluiting met dubbele toelaatbare trekkracht kiezen. Mogelijk staat de maximale trekkracht al ergens op een label of lier?

Reageer