Stroming in een leidingstelsel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Stroming in een leidingstelsel

Beste allemaal,

Ik zit met een vraag over het stromingsprincipe in een leidingssysteem waar ik niet aan uit kom.

Het betreft een leidingssyteem waardoor water wordt verpompt. er zijn twee parallele leidingen met verschillende leidinglengtes nl 10m en 100m die uitkomen in een tank. Hoe zal de stroming nu verlopen zonder een orifce en met een orifice voor de tank. Is de flow te berekenen die door de afzonderlijke leidingen stroomt?

Ik heb een tekening toegevoegd om dit te verduidelijken.
Stromingsschema.pdf
(3.25 KiB) 156 keer gedownload

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Stroming in een leidingstelsel

Als die pomp in de gegeven situatie daadwerkelijk 4 m3/u doet (hangt af van zijn Q-H kromme) zal ruwweg 3 m3/u door de korte leiding stromen en ruwweg 1 m3/u door de lange.

Een orifice voor de tank zal beide stromen verkleinen, maar de verhouding van ruwweg 3:1 zal daardoor niet veranderen.

Als je alleen in de korte leiding een orifice zou plaatsen dan zal alleen zijn stroom verkleinen, en dus ook de totale 4 m3/u wordt kleiner.

Maar wat doet het er toe hoeveel door de ene of door de andere leiding stroomt? Het gaat in de praktijk toch alleen om het totale debiet?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 5

Re: Stroming in een leidingstelsel

Beste Fred,

Dank je voor je reactie.

Vanwaar dan de verhouding 3:1? Het gaat erom dat de flow in beide leidingen boven de 0,5 m/s blijft, dus vandaar dat ik graag de verhouding in flows wil weten en hoe je dat kan bepalen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Stroming in een leidingstelsel

Die 3 is ongeveer [wortel] (100/10) en geldt alleen als beide leidingen dezelfde inwendige diameter hebben en niet meer bochten dan op jouw tekening. Het is dus niet meer dan een ruwe indicatie.

Het werkelijke debiet van die pomp hangt af van de vorm van zijn Q-H kromme in combinatie met de totale leidingweerstand, dus inclusief de gecombineerde stukken tussen pomp en tank, en ook van de vulhoogte van de tank. Het gaat om snijpunt tussen Q-H kromme en systeemkromme. Dus wat het debiet in elke leiding zal zijn valt zo niet te zeggen, en dus ook niet wat de snelheden overal zullen zijn.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer