Springen naar inhoud

Drukval in warmtewisselaar

• Log in om te kunnen reageren

MeteorRain

MeteorRain

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2012 - 09:13

Hallo,

Voor ons proces moet ik een warmtewisselaar plaatsen. Het betreft een dampleiding die gedreven wordt door een ventilator. De damp wordt getransporteert naar een scrubber, maar omdat de efficiency van de scrubber onvoldoende is willen we de damp afkoelen voordat deze de scrubber in gaat mbv een platen warmtewisselaar.

Echter kan onze ventilator niet veel meer hebben en is nog meer drukverlies niet gewenst. Nu heeft de leverancier van de warmtewisselaar een drukval berekend van 50 mbar, wat te veel is voor onze ventilator (gewenst max. 10 mbar). Dit is de drukval over de warmtewisselaar zelf. Ik stelde toen de vraag of dit uitgesplitst kon worden in drukval door mechanische weerstand (platenpakket) en door condensatie (de uitgaande stroom is voor 30 wt% condensaat). Zij konden mij niet vertellen en begrepen ook niet waarom dit nodig was.

Ik vraag me af of mijn gedachtengang wel klopt. Drukval door mechanische weerstand zal de ventilator het zwaarder maken waardoor dus de flow uiteindelijk minder wordt. Maar drukval doordat de damp condenseert heeft toch geen nadelig effect voor het transport? En is dus die 50 mbar drukval niet representatief? Stel dat de drukval door mechanische weerstand 10 mbar is en de drukval door condensatie 40 mbar is dan moet het geen probleem zijn voor ons proces. Of zit ik nu helemaal verkeerd?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 oktober 2012 - 11:24

Als de fabrikant zegt dat de drukval theoretisch 50 mbar zal zijn, dan is het in de praktijk beslist geen 10 mbar.

Als er damp condenseert moet dat relatief zware condensaat door de resterende damp door de ww geblazen worden, en dat kost ook drukval.

Wie een ww bestelt zal normaliter een specificatie schrijven waaraan die ww moet voldoen. Daarop staat voor beide zijden: inlaattemperatuur, uitlaattemperatuur, debiet, fysische stofeigenschappen, condensatiecurve, et cetera, en ook de toelaatbare drukval.
Hebben jullie een toelaatbare drukval van maximaal 10 mbar in de bestelling gespecificeerd?
Zo ja, dan moet je de fabrikant dwingen met een ander ontwerp te komen wat wel voldoet aan jullie specificatie. Zo nee, dan heb je een probleem als de order al geplaatst is. Maar als het alleen nog maar een aanbieding van de fabrikant betreft dan ga je niet akkoord, maar voeg die max 10 mbar toe aan je specificatie en stuur die revisie naar de fabrikant.

Veranderd door Fred F., 18 oktober 2012 - 11:25

Hydrogen economy is a Hype.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 oktober 2012 - 12:35

En nog wat: eigenlijk moet ww zodanig hoog geplaatst worden dat de uitlaat van de ww zich boven de inlaat van de scrubber bevindt, want als de ww op de grond geplaatst wordt en er een verticale leiding van enige meters omhoog loopt naar de inlaat van de scrubber dan krijg je ook nog eens de drukval van die gedeeltelijk met condensaat gevulde leiding erbij, dus dan wordt je probleem nog groter.

MeteorRain

MeteorRain

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2012 - 12:52

Bedankt voor de reply. De ww wordt inderdaad boven de scrubber geplaatst en loopt het condensaat op zwaartekracht de scrubber in en zal er door het condensaat dus geen of weinig drukval plaatsvinden. Maar drukval dat ontstaat door condensatie heeft toch juist een positief effect op het transport? Tenzij de 50 mbar die zij berekenen alleen de drukval is die ontstaat door de obstructie die veroorzaakt wordt door de ww. We hebben overigens wel opgegeven dat de maximale drukval 10 mbar mag zijn, alleen probeer ik dit proces te begrijpen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 oktober 2012 - 13:37

Maar drukval dat ontstaat door condensatie heeft toch juist een positief effect op het transport? Tenzij de 50 mbar die zij berekenen alleen de drukval is die ontstaat door de obstructie die veroorzaakt wordt door de ww.

Tenzij die fabrikant een amateur is, is hun software echt wel in staat bij de drukvalberekening rekening te houden met de invloed van condensatie, net zo goed als de software dat doet bij de berekening van de U-waarde.

We hebben overigens wel opgegeven dat de maximale drukval 10 mbar mag zijn, alleen probeer ik dit proces te begrijpen.

Mooi, dus dan kun je de fabrikant daaraan houden. Betekent overigens wel dat de ww dan groter en dus duurder wordt.
Echter: als jullie inmiddels de order geplaatst hebben op basis van een aanbieding van de fabrikant waarin die 50 mbar vermeld staat, dan hebben jullie geen recht van spreken meer want dan is niet jullie specificatie maar die aanbieding leidend, want daar zijn jullie dan immers mee akkoord gegaan door het plaatsen van de order op basis van die aanbieding.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 oktober 2012 - 20:42

Opmerking moderator :

Verplaatst naar thermodynamica en stromingsleer.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures