Springen naar inhoud

[Thermodynamica] Hoe bereken je de diameter van een stikstofmolecule?

• Log in om te kunnen reageren

bagyman

bagyman

• >100 berichten
  • 135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 december 2005 - 19:39

hoe zou diameter van een stikstof molecul kunnen berekend worden???

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 december 2005 - 20:06

Dat heeft te maken met de bindingslengte. Dat is de afstand tussen twee atomen waartussen de binding bestaat. Ik heb maar één definitie kunnen vinden die stelt dat dat de afstand is tussen de middelpunten van de gebonden atomen, en dat lijkt me, gezien de bindingswijze van atomen (gemeenschappelijke elektronen waardoor dus die buitenschillen elkaar zullen moeten kunnen raken)de meest logische:

Bond Length is the average distance between the centers of two bonded atoms.

Dat wordt dus volgens mij BINAS tabel 53 voor de bindingslengte van NN, en tabel 40 om daar nog aan weerszijden een halve atoomstraal aan te plakken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2005 - 20:06

Als je aanneemt dat een stikstofmolecule de bolvorm heeft kun je de straal berekenen met de dichtheid van vloeibare stikstof. En daaruit volgt dus de diameter.

In formules:

M= 6. 10(^23) gram per mol.

d=0.8081 gram per kubieke cm, bij het kookpunt -195.6 graden Celcius.

N= 6 maal 10 tot de macht 23 per mol (=getal van Avogadro).

Het volumen van een molecule stikstof is M/(d maal N) kubieke cm.

Uit dit berekende bolvolumen kun je gemakkelijk de straal r en de diameter 2r bereken. Ik kom zo op een geschatte waarde van 2.4 maal 10(^-8)cm voor de straal r en dus op 4.8 maal 10(^-8)cm voor de diameter.

De dichtheid d van vloeibare stikstof vind je in het Handbook for Chemistry and Physics. Pas wel een dimensiecontrole toe om te zorgen dat je met de formule en de eenheden niet in de fout gaat. H. Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2005 - 20:07

Herstel boven: M = 28 gram per mol.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 december 2005 - 21:14

@hzeil

Als je aanneemt dat een stikstofmolecule de bolvorm heeft

Ik heb je benadering eens nagerekend voor kwik, met gegevens uit BINAS. Als ik de kwikatomen in kwik even beschouw als gerangschikt in bolletjes die netjes pool aan pool gestapeld liggen (net alsof ze in kleine kubusvormige doosjes verpakt waren), en ik beschouw de ribbe van zo'n kubusje dus als 2 x de atoomstraal, dan vind ik een door een kwikatoom ingenomen volume van
2,81.10-29m3
En als ik het uitreken aan de hand van de dichtheid en de molmassa, dan vind ik 2,46.10-29m3
Het verschil is prima te verklaren, want mijn kubusjes-rangschikking van de eerste berekening is niet ideaal, een tetraeder-stapeling zal de werkelijke situatie dus waarschijnlijk nog beter benaderen. Voor bolvormige moleculen klopt dit dus.

Maar, moeten we niet aannemen dat een N2 molecuul uit twee tegen elkaar geplakte bolvormige N-atomen zou bestaan dan? En gaat zo'n benadering als boven dan nog op, want die moeten toch veel meer ruimte innemen dan hun eigen volume, alleen al om te kunenn bewegen?

Ergens verderop in hetzelfde probleem wordt nog gevraagd naar de tijd tussen twee botsingen, maar een rondzwierend "staafje" bestaande uit twee aan elkaar geplakte bolletjes heeft dan toch een grotere botskans dan een verondersteld bolletje?

Hoe moet ik me dat N2-molecuul nou eigenlijk ruimtelijk voorstellen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures