PWS bruggen bouwen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

PWS bruggen bouwen

Ik moet voor school een PWS maken over een brug met een overspanning van 200m. we hebben om de 20 m een ankerpunt(waar een kabel aan vast zit).

Nu wil ik weten hoe je kan berekenen hoe dik een betonnen wegdek moet zijn zodat het bij een overspanning van 20 m niet instort. met welke formule kan je dit berekenen?

Ook willen we weten hoe je kan berekenen hoe sterk het beton moet zijn zodat de brug niet breekt door de knikkracht.

Alvast bedankt,

Milan
Beginschets tuibrug.png
Beginschets tuibrug.png (26.81 KiB) 687 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: PWS bruggen bouwen

Opmerking moderator

Verplaatst naar het vakforum voor constructie- en sterkteleer.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: PWS bruggen bouwen

Je kan al eens beginnen met een berekening van krachten die optreden in de brug. Uit de grootte orde van die krachten kan je dan de brugdek geometrie bepalen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: PWS bruggen bouwen

Als het om een betonnen brugdek gaat, zal je niet naast een wapening kunnen. De dikte van het beton is van belang voor compressie, terwijl de hoeveelheid wapening van belang ik voor optredende trekkrachten en momenten.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer