[natuurkunde] Vermogen (paardekracht)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Vermogen (paardekracht)

"De oude eenheid van (mechanisch) vermogen is de paardekracht (pk) en in SI-eenheden is deze 1 pk = 746 W. De nederlandse benaming is erg slecht gekozen vermits het om een vermogen gaat! De engelse benaming horsepower is beter gekozen. Is 746 W ongeveer het vermogen dat een paard kan ontwikkelen ?"

Op wikipedia vond ik volgende defintie:

"Het vermogen van een trekpaard om een last van 150kg gedurende 1 min 30 meter op te hijsen."

We kunnen de kracht in dit geval berekenen als:

F = m.g = 150 . 9,81 = 1471,5 N

De arbeid is dan:

dW = F.dr = 1471,5 . 30 = 44145 j

Het vermogen is dan:

P = dw / dt = 44145 / 60 = 735,75 W

Dus het 746 W is ongeveer het vermogen dat een paard kan ontwikkelen.

Klopt dit ?
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vermogen (paardekracht)

klopt, op een paar typefoutjes na
Biesmansss schreef: do 18 okt 2012, 19:54
44145 J

P = dW / dt =
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Vermogen (paardekracht)

Jan van de Velde schreef: do 18 okt 2012, 20:13
klopt, op een paar typefoutjes na


Juist is juist eh. :D

Nogmaals bedankt!
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Vermogen (paardekracht)

ik had voor die omrekeningsfactor ergens in mijn achterhoofd; 75% van 9.81 (en dan maal 100), maar ik heb geen idee waar dat op gebaseerd is...

Reageer