[scheikunde] waterstofbrug in methanal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 49

waterstofbrug in methanal

hallo mensen,

In een opdracht moest ik waterstofbruggen maken van stoffen en dus ook van CH2O

volgens het antwoordenboek kan dit niet maar volgens mijn tekening wel (zie bijlage)

Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe?
Bijlagen
SK FOUT.png
SK FOUT.png (1.13 KiB) 592 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.565

Re: waterstofbrug in methanal

Aan welke elementen moet een H-atoom zitten om een waterstofbrug te kunnen vormen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3

Re: waterstofbrug in methanal

Dat heb ik dus ook! H kan ook een waterstofbrug aan met O. Waarschijnlijk gewoon een fout in de antwoorden..

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: waterstofbrug in methanal

Het is niet dat je er een tekening van kan maken dat het waar is.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 12.262

Re: waterstofbrug in methanal

Lilyyy schreef: vr 02 nov 2012, 12:22
Dat heb ik dus ook! H kan ook een waterstofbrug aan met O.


Met iedere O? Of misschien toch liever niet als die O middels een dubbele binding aan een C zit?
Victory through technology

Berichten: 3

Re: waterstofbrug in methanal

Benm schreef: vr 02 nov 2012, 13:14
Met iedere O? Of misschien toch liever niet als die O middels een dubbele binding aan een C zit?
Oke dus niet als er ook een dubbele binding in het spel is? Begrijp ik dit goed?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.565

Re: waterstofbrug in methanal

Nee, nee, nee. De richting waar Benm op gaat is niet juist. Het gáát niet om die O. Die kan prima een waterstofbrug aangaan, dubbele binding of niet.

Lees de vraag die ik 2 weken geleden stelde nog eens goed.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: waterstofbrug in methanal

Je hebt inderdaad gelijk, die O kan wel als acceptor optreden... het tekeningetje verleidde me even tot een verkeerde conclusie.

Wellicht is het handig om te kijken wat er gebeurd als je die formaldehyde oplost in water, qua waterstofbruggen.

Hoe het zit in zuiver formaldehyde is denk ik wel duidelijk als je het kookpunt vergelijkt met dan van methanol en water.
Victory through technology

Berichten: 1

Re: waterstofbrug in methanal

Hoi , ik zie dat dit onderwerp al een beetje oud is maar wilde het toch even vertellen :

Het klopt dat je waterstofbruggen kunt maken tussen O en H maar niet met O en H die aan een C vastzitten. De waterstofbruggen kunnen alleen gevormd worden tussen N-H F-H en O-H ( tot zover wij hoeven te weten). Jij hebt de de O en H aan elkaar verbonden die aan een C zitten, dat kan niet, deze H moest aan een N, F of O zitten, en de O weer aan een H. hoop dat het een beetje duidelijk is geweest

Reageer