Springen naar inhoud

NaHCO3 oplossing maken

• Log in om te kunnen reageren

onbekend1_CF

onbekend1_CF

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2012 - 12:16

Hallo,

Ik moet een 5ml 10m% oplossing maken van NaHCO3.
NaHCO3 is in vaste vorm aanwezig in het practicum.
Ik wil graag bereken hoeveel gram NaHCO3 ik hiervoor nodig heb maar ik weet niet goed hoe.

Ik weet dat 10% = 10 gram/ 100 ml. Maar ik zie niet in hoe ik dit kan gebruiken.

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 oktober 2012 - 13:40

Sommetje lijkt op:

als je 10 liter siroop nodig hebt voor 100 glazen limonade, hoeveel liter siroop heb je dan nodig voor 5 glazen?

Pas op bij het klaarmaken: Voor de meeste doeleinden betekent een 10%-oplossing dat er 10 g is opgelost in 100 mL oplossing. (pas op, oplossing is niet oplosmiddel)

je neemt dus 10 g stof, doet dat in een maatkolf en vult met water aan tot ongeveer 90 mL. Dat los je op, en pas als alles helemaal definitief is opgelost vul je aan met water tot 100 mL .( Bij het oplossen kruipen de opgeloste moleculen vaak als het ware deels tussen de watermoleculen, waardoor het totale volume tijdens het oplossen afneemt).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

onbekend1_CF

onbekend1_CF

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2012 - 14:59

Heel erg bedankt!
Ik was het veel te ver aan het zoeken :)

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures