Membraan synthese

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Membraan synthese

Hallo allemaal,

Ik ben student burgelijk ingenieur aan de K.U.Leuven. Ik zit in mijn 2de jaar en wij moeten dit semester aan een project werken bij het departement scheikunde. De bedoeling is dat wij een membraan maken voor waterzuivering dat ze in Zuid-Afrika kunnen gebruiken. Dit membraan moet gemaakt worden uit plastic's die we in het dagelijkse leven tegen komen (PET flessen, yoghurt potjes en dergelijke). Het probleem is dat de bedoeling is dat het membraan in Zuid-Afrika gemaakt wordt. Het moet dus gemaakt kunnen worden met weinig technologische hulpmiddelen en weinig geld. Daarenboven is het milieu een heel belangrijk thema.

Om deze redenen mogen we dus geen solventen gebruiken. Qua technologische hulpmiddelen mogen we een oven gebruiken en een membranograaf (simpele machine die polymeren in vloeibare toestand tot een membraan veegt). Na lang opzoek werk kwamen we tot de conclusie dat de meeste methodes om membranen te maken solventen bevat. We hebben wel enkele methodes gevonden die geen solventen gebruiken, stretching en sintering.

Stretching is het principe dat een plastic zak via een bepaalde volgorde van handelingen gecontroleerd wordt uitgetrokken zodat er microscheuren ontstaan. Het probleem hierbij is dat zonder geavanceerde machines dit niet te controleren is (uitrekken tegen 1cm per minuut).