Membraan synthese

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Membraan synthese

Hallo allemaal,

Ik ben student burgelijk ingenieur aan de K.U.Leuven. Ik zit in mijn 2de jaar en wij moeten dit semester aan een project werken bij het departement scheikunde. De bedoeling is dat wij een membraan maken voor waterzuivering dat ze in Zuid-Afrika kunnen gebruiken. Dit membraan moet gemaakt worden uit plastic's die we in het dagelijkse leven tegen komen (PET flessen, yoghurt potjes en dergelijke). Het probleem is dat de bedoeling is dat het membraan in Zuid-Afrika gemaakt wordt. Het moet dus gemaakt kunnen worden met weinig technologische hulpmiddelen en weinig geld. Daarenboven is het milieu een heel belangrijk thema.

Om deze redenen mogen we dus geen solventen gebruiken. Qua technologische hulpmiddelen mogen we een oven gebruiken en een membranograaf (simpele machine die polymeren in vloeibare toestand tot een membraan veegt). Na lang opzoek werk kwamen we tot de conclusie dat de meeste methodes om membranen te maken solventen bevat. We hebben wel enkele methodes gevonden die geen solventen gebruiken, stretching en sintering.

Stretching is het principe dat een plastic zak via een bepaalde volgorde van handelingen gecontroleerd wordt uitgetrokken zodat er microscheuren ontstaan. Het probleem hierbij is dat zonder geavanceerde machines dit niet te controleren is (uitrekken tegen 1cm per minuut).

Sintering is het principe van plastic tot zeer fijne deeltjes verwerken (0,1 - 0,01 mm) en deze dan zeer fijn verdelen over een plaat die vervolgens opgewarmd wordt tot juist onder de smelttemperatuur van het plastic. Hierdoor smelten de deeltjes gedeeltelijk aan elkaar maar blijven er nog kleine gatjes over tussen de deeltjes in die de membraanfunctie op hun nemen. Deze methode heeft meer kans tot slagen dan stretching (alhoewel er nog altijd zeer veel getest zal moeten worden) maar het probleem is nu om alledaags plastic om te vormen tot deeltjes van 0,1 - 0,01mm met primitieve methodes.

Ons is ook verteld dat bepaalde plastic's zouden oplossen in water als we het water onder hoge druk zouden verwarmen maar hier is nog niks over gekend.

Aangezien dit project nog niet eerder gedaan hebben onze begeleiders ook nog niet echt een idee hoe dit precies zou uitgevoerd moeten worden.

Het zou ons dus heel erg helpen moesten jullie ons verder kunnen helpen met bovenstaande methodes (op welke manier dan ook) of eventueel nieuwe methodes aanreiken.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Membraan synthese

Twee zaken gerelateerd aan dit project, die helaas beide niets met de inhoud te maken hebben.
  1. Zuid-Afrika is een groot industrieland. Het lijkt me sterk dat ze daar geen oplosmiddelen of andere geavanceerde methoden zouden kunnen gebruiken. De wens om weinig geavanceerde technieken te gebruiken zal eerder te maken hebben met de kostprijs van het produkt.
  2. Dit is een behoorlijk geavanceerde vraag. Zoals je al ziet aan het gebrek aan reactie: er zijn waarschijnlijk niet veel mensen (hier op het forum of daarbuiten) die je direct met deze vraag kunnen helpen. In tegenstelling tot het niveau van de vraag vertel je niet hoe het membraan gebruikt zal worden in de waterzuivering. Is het voor filtreren? Osmose? De verschillende toepassingen zullen heel andere eisen stellen.
Succes met het project, jammer dat ik niet kan helpen.

Reageer