Springen naar inhoud

Chemie-oxidatiegetal

• Log in om te kunnen reageren

Matthias SPI

Matthias SPI

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2012 - 15:33

Hallo,

Ik ben Matthias, 16, België, 4de jaar wetenschappen wiskunde. Ik heb een autismespectrumstoornis vandaar dat ik het soms wat moeilijk heb met inzicht.
Heb een taak voor scheikunde waar ik problemen mee heb.

iK snap het verschil niet tussen :

geef het oxidatiegetal van alle elementen in volgende verbindingen en geef het oxidatiegetal van alle deeltjes in volgende verbindingen.

1° ELEMENTEN

geef OT van H³PO 4 = mijn antwoord : H = + I, P = + V en O = -II

dit is juist, denk ik

2° DEELTJES

Geef OT van Cl² O 5 = mijn antwoord is vermoedelijk niet juist aangezien ik verschil niet snap

OT Cl = + V
OT O = - II

Wie kan mij eventjes bijsturen aub ? Alvast bedankt ! Matthias

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 oktober 2012 - 16:05

Opm: de notaties zijn H3PO4 en Cl2O5

Waarom denk je dat de oxidatiegetallen van die laatste fout zijn?
This is weird as hell. I approve.

Matthias SPI

Matthias SPI

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2012 - 17:06

omdat ik denk dat ik moet rekening houden met die ² bij Cl (deeltjes) en dat ik bij de elementen enkel moet kijken naar OT van het element zelf zonder rekening te houden met de coëfficiënt . Weet niet of je mij begrijpt ?

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 oktober 2012 - 17:40

een oxidatiegetal geldt altijd voor een element in een molecule, waar je uiteraard moet kijken naar indices...
This is weird as hell. I approve.

Matthias SPI

Matthias SPI

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2012 - 09:57

Dus OT Cl is dus niet + V ? Hoe bereken ik dan de OT van Cl² O5, in mijn cursus vind ik hierover niet direct iets terug.

Mijn berekeningen zijn de volgende :

Cl² = +V . 2 = +10
O = - II. 5 + = -10 zodat +10 -10 = 0

OT Cl kan toch niet -10 zijn ?

mvg,

Matthias

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2460 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2012 - 10:26

In verbindingen heeft, zuurstof oxidatiegetal -II, en waterstof heeft bij hydriden het oxidatiegetal -I, en anders altijd I. Bij enkelvoudige ionen komt het oxidatiegetal overeen met de lading van het ion, dus het sulfide-ion heeft bijvoorbeeld oxidatiegetal -II, en het magnesumion heeft bijvoorbeeld oxidatiegetal II. Een element heeft altijd het oxidatiegetal 0. In een molecuulverbinding is de som van de oxidatiegetallen 0, en in een samengesteld ion is het oxidatiegetal gelijk aan de totale lading van dit ion. Zo heeft het ammoniumion oxidatiegetal I en het sulfaation heeft bijvoorbeeld oxidatiegetal -II. Dit is te berekenen door uit te gaan van de som van de oxidatiegetallen van de afzonderlijke deeltjes. Zo kun je nagaan dat stikstof in het ammoniumion het oxidatiegetal -III heeft, en dat zwavel in het sulfaation het oxidatiegeal VI heeft.

Veranderd door mathfreak, 21 oktober 2012 - 10:36

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Matthias SPI

Matthias SPI

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2012 - 16:23

Beste mathfreak,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg, woorden zijn voor mij soms moeilijk te vatten maar ik probeer mijn taak - met je uitleg in mijn achterhoofd - toch te maken.

Nog eens thanx,

Matthias

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures