Springen naar inhoud

Gemengde Schakeling

• Log in om te kunnen reageren

Redfield

Redfield

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2012 - 17:18

Mensen! Ik begrijp niet hoe je een gemengde schakeling moet interpreteren.

Als je een parallel schakeling hebt die in serie staat, dan moet je een vervangingsweerstand maken (van die parallel) zodat je een 'volledige' serie schakeling hebt en daar de U= U1 + U2 en I = I1 = I2 etc...

Alleen als ik een gemengde schakeling zoals de foto tegen kom (dit is wel met een spanningsdeler) dan weet ik niet wat de naam van het beestje is en hoe of wat ik het moet behandelen.

Ik zou zeggen een serie met een parallel...

Alleen ik moet laten zien dat I (lamp) + I (AC) = I CB is.

De opgave is: de schuifweerstand heeft een max waarde van 50 ohm. Parallel aan deel AC van de schuifweerstand staat een lampje dat normaal brandt als een spanning van 12 V over het lampje staat. De stroomsterktedoor het lampje is dan 0,40 A.
Als de weerstand van deel AC dan gelijk is aan 21,1 OHM, blijkt de lamp normaal te branden. (laat dus zien)

Er wordt aangehaald naar een parallelschakeling want ( I + I = I ) maar als naar het antwoord kijkt staat er oa in: bereken Ucb = 40 - 12 = 28 V... Dat is weer kenmerk dat het een serie schakeling is.

Hoe herken ik het nou goed?

Bijgevoegde miniaturen

• Naamloos.gif

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 45327 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 oktober 2012 - 17:43

Opmerking moderator :

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5617 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 oktober 2012 - 17:49

Kijk eens naar deze aangepaste weergave die hetzelfde werkt.
Wel eens van een spanningsdeler gehoord?

spanningsdeler.jpg
Motus inter corpora relativus tantum est.

Redfield

Redfield

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2012 - 17:52

Het onderwerp gaat over spanningsdeler in het hoofdstuk. Alleen ik stuit telkens tegen het probleem dat ik niet goed onderscheid kan maken tussen een parallel en serie schakeling als het een gemengde schakeling is. In jouw voorbeeld zou ik zeggen het is een serie schakeling en ik vervang het lampje + AC met een vervangingsweerstand...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 45327 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 oktober 2012 - 18:06

klopt, CB staat dus in serie met (AC plus lampje)
En jouw tekening is dus niets anders dan dat. Met dit verschil dat in jouw schema CB en AC variabel zijn (waarbij de optelsom van CB + AC steeds gelijk is)
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5617 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 oktober 2012 - 18:07

Zie je dat I lamp, parallel aan R ac, plus I ac samen altijd gelijk moeten zijn aan I van R cb?
Want zoals je terecht opmerkt kan je deze schakeling ook zien als twee weerstanden in serie, waarvan een weerstand gevormd wordt door de vervangingsweerstand van de lamp + R ac

Redfield

Redfield

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2012 - 07:52

klopt, CB staat dus in serie met (AC plus lampje)
En jouw tekening is dus niets anders dan dat. Met dit verschil dat in jouw schema CB en AC variabel zijn (waarbij de optelsom van CB + AC steeds gelijk is)

Bedoel je dat de spanning van CB + AC weer gelijk moet zijn aan de Ub (40V)?

Zie je dat I lamp, parallel aan R ac, plus I ac samen altijd gelijk moeten zijn aan I van R cb?
Want zoals je terecht opmerkt kan je deze schakeling ook zien als twee weerstanden in serie, waarvan een weerstand gevormd wordt door de vervangingsweerstand van de lamp + R ac

Bedoel je de stroomsterkte? Dat die gelijk moet zijn in de twee series?

Het boek benadrukt dat als je een situatie tegenkomt als de foto je de parallelschakeling moet vervangen zodat je de rest kan berekenen. En als het nodig is dan werk je andersom en bepaal je de stroomtsterkte en spanning over de parallel en de in serie geschakelde.

Alleen ik weet soms niet hoe je een stroomkring (gemengde) moet benaderen. Zijn alle stroomkringen die serie zijn met parallel schakeling --> serieschakelingen?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 45327 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 oktober 2012 - 08:45

Alleen ik weet soms niet hoe je een stroomkring (gemengde) moet benaderen. Zijn alle stroomkringen die serie zijn met parallel schakeling --> serieschakelingen?

Nee, dat zijn gemengde schakelingen, en als je eraan moet rekenen doe je dat stap voor stap. Precies zoals je boek dat zegt.

zgemengd.gif

eerst de vervanger voor 1 en 2 : serie

dan de vervanger voor (1+2) en 3 : parallel

en ten slotte heb je nog een serietje over met 4 : serie

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 45327 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 oktober 2012 - 08:55

Bedoel je dat de spanning van CB + AC weer gelijk moet zijn aan de Ub (40V)?

Ja, onvermijdelijk.

speel eens met een reuze-applet:

http://phet.colorado...-dc-virtual-lab

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5617 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 oktober 2012 - 11:15

Kijk eerst eens goed wat je allemaal hebt, het is meer dan het op het eerste oog lijkt:

R AC=21,1 :Omega: (opgave)
R AB=50 :Omega: (opgave)
dus R CB is ...

U totaal=40 V (opgave)
U AC=12 V (opgave)
dus U CB is ...

I lampje is 0,4 A (opgave)
U lampje = 12 v (opgave)
dus R lampje is ...

Nu je R CB en U CB weet, kan je I CB uitrekenen, die is...
I lampje wist je al dus I AC is ...
Zie je dat je voor alle amperages niet eens de Rv van AC en het lampje hoeft te weten?
Doe het toch maar, nu R lampje en R AC bekend zijn kan je de vervangingsweerstand berekenen, die is ...

Schrijf alle waarden netjes in je schema, en dubbelcheck nu met Rv + R CB het geheel.

Veranderd door Michel Uphoff, 21 oktober 2012 - 11:29

liamgek

liamgek

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 november 2012 - 18:07

Alleen ik stuit telkens tegen het probleem dat ik niet goed onderscheid kan maken tussen een parallel en serie schakeling als het een gemengde schakeling is.

In een serieschakeling kan de stroom maar 1 kant opgaan, in een parallelschakeling kan de stroom meerdere kanten opgaan.

In een gemengde schakeling, heb je delen waar de stroom wordt opgedeeld, en vervolgens komen ze weer samen en gaan ze weer door 1 punt verder.

Dit is een serieschakeling:
http://static.snelge...s/70_image2.gif
Zie je hoe je maar op 1 manier van de ene pool naar de andere pool kan gaan?

Dit is een parallelschakeling:
http://hpblogs.nl/lo...lschakeling.gif
En dan kan je hier zien hoe de stroom op meerdere manieren van de ene naar de andere pool kan gaan.

Dit is een gemengde schakeling:
http://projects.gw.u...akelingen_5.gif
Hier kan je zien hoe de stroom op 1 gegeven moment gedeelt wordt over 2 aparte draden, dan komen ze weer samen en gaan het overgebleven beetje stroom weer door, als 1 geheel.

Redfield

Redfield

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 november 2012 - 19:50

Ik heb de opgave denk ik door.

Kijk eerst eens goed wat je allemaal hebt, het is meer dan het op het eerste oog lijkt:

R AC=21,1 :Omega: (opgave)
R AB=50 :Omega: (opgave)
dus R CB is ...

U totaal=40 V (opgave)
U AC=12 V (opgave)
dus U CB is ...

I lampje is 0,4 A (opgave)
U lampje = 12 v (opgave)
dus R lampje is ...

Nu je R CB en U CB weet, kan je I CB uitrekenen, die is...
I lampje wist je al dus I AC is ...
Zie je dat je voor alle amperages niet eens de Rv van AC en het lampje hoeft te weten?
Doe het toch maar, nu R lampje en R AC bekend zijn kan je de vervangingsweerstand berekenen, die is ...

Schrijf alle waarden netjes in je schema, en dubbelcheck nu met Rv + R CB het geheel.

Jouw notatie is erg duidelijk. Ik heb dat overgekomen. Ik heb nu inderdaad door dat je de Rv niet echt nodig hebt van AC + het lampje. Ik weet nu dat een parallelle schakeling in een serie gewoon wat meer schrijf werk is en om het makkelijker te maken had ik een vervangingsweerstand uit kunnen rekenen. Echter moest ik laten zien dat Ilamp + IAC =ICB.

Ja, onvermijdelijk.

speel eens met een reuze-applet:

http://phet.colorado...-dc-virtual-lab

Leuke applet ^^

In een serieschakeling kan de stroom maar 1 kant opgaan, in een parallelschakeling kan de stroom meerdere kanten opgaan.

In een gemengde schakeling, heb je delen waar de stroom wordt opgedeeld, en vervolgens komen ze weer samen en gaan ze weer door 1 punt verder.

Hier kan je zien hoe de stroom op 1 gegeven moment gedeelt wordt over 2 aparte draden, dan komen ze weer samen en gaan het overgebleven beetje stroom weer door, als 1 geheel.

Jouw eerste zin... dat had ik even nodig om te horen.

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures