Gallium in de natuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Gallium in de natuur

Hoi,

Ik ben bezig met een opdracht en stuit op de volgende vraag: Vertel iets over het voorkomen van gallium in de natuur (van het element/stof of van het element in verbindingen).

Ik heb nu dit als antwoord:

Wanneer gallium in de natuur voorkomt is dat hoofdzakelijk in ontleedbare stoffen. Gallium komt 60,4% voor in de natuur met massagetal 69. Met massagetal 67 en 72 is het niet in de natuur te vinden. Van gallium komen in de natuur op aarde twee stabiele isotopen (69Ga en 71Ga) voor in een verhouding van ongeveer 60/40%.

Ik ben er alleen niet zeker van of dit klopt. Is er iemand die mij wat meer kan vertellen over gallium in de natuur?

Alvast bedankt.

Berichten: 383

Re: Gallium in de natuur

Ik zit zelf nog op school maar voorzover ik weet klopt dit, er zijn nog (ik dacht 2) radioactieve isotopen. Ga vindt je als sporenelement in diaspoor, germaniet, sfaleriet, bauxiet, steenkool en mischien in nog meer mineralen, dat weet ik niet.

Meer weet ik er niet over maar anderen hier vast wel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Gallium in de natuur

http://www.ngdir.ir/GEOLAB/GeoLabElements.asp?PID=31
Sources

Gallium is often found as a trace element in diaspore, sphalerite, germanite, bauxite, and coal. Some flue dusts from burning coal have been shown to contain as much 1.5 percent gallium.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Gallium in de natuur

gallium is dan ook een eventueel nevenproduct van aluminiumproductie uit bauxiet
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 2

Re: Gallium in de natuur

Super, met al deze info kom ik al een stuk verder. Bedankt allemaal!

Berichten: 383

Re: Gallium in de natuur

En ik denk ook dat het zoiets is als Hg - bij 21° C reeds vloeibaar wordt?? Toch een metaal, niet? Dus anders dan Al! Is volgens ik, voorlopig, niet een belangrijk element - ik spits me toe op de C - H, da's belangrijk als je biologie doet - ga jij verder in chemie, dan is het wel belangrijk natuurlijk!!!! In de llla- groep met periode 3 met EN 1,6 - vertel me nu eens of het een ion- of atoombinding is als het bindt - of is het een metaalbinding, kan het binden? Met O? Met water? Enz.

I love it

Groeten en succes

Berichten: 12.262

Re: Gallium in de natuur

Het smelt bij een graad of 30 - dus niet bij kamertemperatuur, meer wel 'in de hand'. Er zijn wel legeringen die vloeibaar zijn bij kamertemperatuur, maar vergeleken met kwik zijn dat toch geen prettige materialen - het 'plakt' overal aan, je krijgt geen mooie druppels of vloeistof in een glazen potje, wellicht wel een fraaie spiegelende laag aan de binnenkant.
Victory through technology

Reageer