Eigenwaarden

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 19

Eigenwaarden

Hallo,

Ik vroeg me af of je bij het berekenen van eigenwaarden

dmv de determinant

det(A-λx)=0

Mag je hierbij eerst A omzetten tot een driehoeksmatrix?

Verandert dit iets aan de eigenwaarden?

MvG Poesen

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Eigenwaarden

Wat denk je zelf? Test het eens op een simpel voorbeeld. Bijv:
\(A = \begin{pmatrix} 1 & 2 \\ 2 & 1\end{pmatrix}\)
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 19

Re: Eigenwaarden

Ik kom inderdaad net zoals het voorbeeld waarop ik het getest heb uit dat de eigenwaarden hetzelfde blijven maar ik twijfel omdat in mijn cursus letterlijk staat
- eigenwaarden van A zijn NIET gelijk aan eigenwaarden van U (of U’)
dus ?
mvg Poesen

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Eigenwaarden

Je cursus klopt ook. Ik had een telfout gemaakt in mijn voorbeeld. Nieuw voorbeeld dan maar:
\(\begin{pmatrix}1 & 2 & 3 \\0 & 1 & 0 \\ 2 & 1 & 2\end{pmatrix}\)
heeft als eigenwaarden -1, 1 en 4. Bereken nu de rijgereduceerde.

Overigens was dit ook wel te verwachten: waarom zou het vinden van de eigenwaarden anders om zo ingewikkelde programma's vragen? Gewoon rijherleiden en ze staan op je diagonaal.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 19

Re: Eigenwaarden

bedankt dus is het louter toeval dat ik bij de 4 matrices waar ik op getest heb telkens juiste eigenwaarden uitkwam?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Eigenwaarden

Het is sowieso grotendeels toeval ja :) . Maar afhankelijk van je keuze, kan het zijn dat het ook wel logisch is ergens.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 19

Re: Eigenwaarden

heel fel bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Eigenwaarden

Graag gedaan :) . Succes nog!
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer