Springen naar inhoud

Inhoud podium berekenen

• Log in om te kunnen reageren

Redfield

Redfield

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2012 - 15:04

[mod]Afgesplitst uit dit topic.[/mod]

pffff...

Ik moet toch wéér vragfen omdat ik het nu weer niet snap met een zeszijdige piramide... Misschien een nieuwe topic openen? Althans het onderwerp komt niet meer overeen.

de vraag is

De podium is een afgeknotte piramide. Het grondvlak is een regelmatige zeshoek met zijden van 2 m. Het bovenvlak is ook zo'n zeshoek met zijden van 1,5 m. Het podium is 0,5 m hoog. Bereken op de manier van het voorbeeld (dus van de kegel) de exacte inhoud van het podium.

Zelf teken ik een trapezium in 3-d en zet daar de maten dus in. Dit omdat de hoogte NIET de zijde van een trapezium is. Alleen ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44815 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 oktober 2012 - 15:14

Als je de omvattende zeshoekige piramide afmaakt tot aan de top, hoe hoog is die dan (vanaf dat grondvlak met zijden van 2 m)?
bereken de inhoud daarvan.
bereken dan de inhoud van een zeshoekige piramide met grondvlak met zijden van 1,5 m, en een halve meter minder hoog.

De inhoud van je podium is het verschil tussen beide piramiden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Redfield

Redfield

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2012 - 15:44

ooh! Oude topic is basis voor de nieuwe vraag! Want op die manier moet het berekent worden.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44815 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 oktober 2012 - 15:48

ooh! Oude topic is basis voor de nieuwe vraag! Want op die manier moet het berekend worden.

och, dat komt overeen met mijn voorstel. Een kegel is alleen maar een ronde piramide.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Redfield

Redfield

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2012 - 16:05

Whaha!

ik vraag mij nu af... wat leren is... is het de bedoeling dat ik met behulp van anderen tot inzicht kon? Of moet ik zelf tot inzicht komen.

Voordat ik verder ga met deze vraag, ga ik eerst weer even een hoofdstuk ervoor maken. Dank je :) Ik zal je morgen laten weten hoe ik heb het behandeld:)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44815 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 oktober 2012 - 16:44

ik vraag mij nu af... wat leren is... is het de bedoeling dat ik met behulp van anderen tot inzicht kon? Of moet ik zelf tot inzicht komen.

Dit klinkt niet alsof je het goed bedoelt.
Wat ik je vertel is dat je dit op exact dezelfde wijze oplost als dat gevalletje van die kegel uit die andere topic, met verhoudingen en zo. Je gaf te kennen die te snappen.

Met "pfff", "oooh" "whaha" enzovoort ga je je probleem in ieder geval niet oplossen.

Dat je mijn uitleg niet snapt, ok, kan gebeuren. Maar kom er dan constructief op terug, en niet met van die flauwiteiten.

Redfield

Redfield

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2012 - 16:55

Hoi,

Neen het was meer een 'filosofisch' iets wat ik mij afvroeg, maar wilde de 'vraagstelling' delen. Het is niet bedoeld om te beledigen of te spotten!! Het geeft me alleen een iets wat onbeholpen gevoel dat ik constant vragen moet stellen, omdat ik dingen niet goed plaats.

Ik zal in het vervolg wat zakelijker en constructiever zijn. Sorry! Was niet mijn bedoeling om verkeerd over te komen.

En ik begrijp de kegel nu, maar ik moet er mee om leren gaan voordat ik het goed kan toepassen. En het was nog niet in mij opgekomen dat een kegel gewoon een ronde piramide was.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44815 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 oktober 2012 - 17:21

Probleem is dat als jij niet kunt aanduiden waar je vastloopt wij moeilijk van alles kunnen gaan uitleggen in de hoop dat daar dat ene knopje tussenzit dat bij jou het licht aandoet.

En het was nog niet in mij opgekomen dat een kegel gewoon een ronde piramide was.

kijk, da's duidelijker. En dan zoek je weer rechthoekige driehoeken en verhoudingen:

(tekening niet precies op schaal)

piramide.GIF

Redfield

Redfield

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2012 - 17:26

Hoi!

Dat is een heel mooi plaatje, heb/hoe jij dat gemaakt? Ik had het 'idee' dus toch wel goed genoteerd en getekend. Alleen ik had de berekening fout gedaan, daarom klopte de uitkomst niet.

Ik snap dus het principe alleen het berekenen gaat mij nog wat stroef. Samen met het antwoord in de andere topic heb ik 2.0-1.5 = 0,5.

1,5/0,5*0.5 = 1.5 gedaan
1.5 + 0.5 = 2 meter

En dat klopte met het antwoord.

Dank je

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44815 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 oktober 2012 - 17:34

De hoogte van de totale denkbeeldige piramide waarvan het podium de dikke bodem is, is inderdaad 2 meter. Maar de vraag was de inhoud van dat podium. Dat lukt nu ook?

piramideplaatje geproduceerd met een wisweb-applet:
http://www.fi.uu.nl/...ing_wisweb.html
en dat verder handmatig bewerkt in paintdotnet.

Redfield

Redfield

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2012 - 09:41

Dank je voor de site.

De inhoud van een piramide is: (1/3)*G*H

Grondvlak is een regelmatige zeshoek. Daarin teken ik diagonalen en dan heb ik de graden uit die hoeken. Dan maak ik rechthoekige driehoeken en bereken het met Pytha en Gonio. Daarna weet ik G en de H weet ik nu ook al.

Daarna trek ik het overige van de uitkomst af en dan weet ik de inhoud van de afgeknotte piramide.

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures