[scheikunde] Chemische evenwichten in water, zuur-base theorie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 42

Chemische evenwichten in water, zuur-base theorie

Hallo iedereen

De oefening waarmee ik problemen heb luidt " Geef de reactie van volgende stoffen in water en bepaal of de oplossing zich als een zuur, base, amfolyt gedraagt.

--> K2SO4

K2SO4 ----------> 2K+ + SO42-

K2SO4 = zout (basisch)

SO4- + H2O < ----> HSO4- + OH-

KA van HSO4= 10-1.92 en dan van SO42- (KB) = 10-12.08

Conclusie: KB<KA, dus zou de oplossing toch zuur moeten zijn..

Als oplossing staat in mijn boek basisch. Kan iemand dat verklaren of is het een fout in het boek ?

Groeten

Furgan

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Chemische evenwichten in water, zuur-base theorie

Je bent begonnen met
SO4- + H2O


hierdoor vorm je voor een stuk
HSO4- + OH-


dus heb je extra OH- in oplossing: extra OH- maakt de oplossing ... (zuur of basisch?)
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 42

Re: Chemische evenwichten in water, zuur-base theorie

basisch :) dankjewel !

Berichten: 42

Re: Chemische evenwichten in water, zuur-base theorie

NaF ----> Na + + F -

F- + H20 <---> HF + OH -

KB= 10^-11 KA = 10^-3.5 ==> KA > KB maar toch is het basisch omwille van dat OH- ion ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Chemische evenwichten in water, zuur-base theorie

Het is inderdaad basisch - en die argumentatie is ruimschoots voldoende. F- kan maar één ding doen, en dat is OH-vormen.

Die vergelijking van Ka's met Kb's moet je doen in het geval een deeltje zowel zuur als basisch kan reageren, bijvoorbeeld een oplossing van NaHCO3, in water krijg je in eerste instantie Na+ + HCO3-.

HCO3- kan zowel zuur als basisch reageren, vraag is dan: wat is het belangrijkst van de twee, en wat wordt de pH van de oplossing? Dan vergelijk je de Kb en de Ka van HCO3- . Maar dat is niet eens nodig, want de vraagstelling stelt dat je dan gewoon mag zeggen dat het een amfoliet is.

Wat je hierboven doet is de Ka van HF vergelijken met de Kb van F-, da's niet hetzelfde.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 42

Re: Chemische evenwichten in water, zuur-base theorie

Heel goed uitgelegd ! Ik begrijp het !

Maar als laatste voor vandaag is het volgend probleem: LiSO4

Ik ben er aan begonnen maar kon helaas niet verder.

LiHSO4 --> Li + + HSO4 -

HSO4 - <----> SO4 2- + H+ (ZUUR)

HSO4 - + H20 <-----> H2SO4 + OH - (BASE) *

Volgend de cursus is deze stof geen amfolyt, is het dan misschien zo dat bij * de rechtse reactie niet doorgaat omwille van het feit dat H2SO4 een sterk zuur is? Wat zou dan de uiteindelijke uitkomst zijn? Zuur/basisch(/amfolyt)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Chemische evenwichten in water, zuur-base theorie

ja, dat is correct, daarom is mijn voorbeeld van NaHSO4 niet helemaal juist (hetzelfde probleem als hier): als HSO4-basisch reageert ga je H2SO4 maken, maar dat is een sterk zuur dus die reactie gaat helemaal niet door in die richting.

(even voor de duidelijkheid: je vraag gaat om LiHSO4, correct?)

Ik ga het in mijn vorige post aanpassen naar HCO3-, daar heb je dat probleem niet.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 42

Re: Chemische evenwichten in water, zuur-base theorie

ja idd LiHSO4, maar dat is het juist :) Het probleem zit in die HSO4 en ik kan niet bepalen of de oplossing nu zuur of basisch is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Chemische evenwichten in water, zuur-base theorie

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Chemische evenwichten in water, zuur-base theorie

Zoals ik al zei; als HSO4- als een base zou reageren, vorm je H2SO4, maar dat evenwicht ligt volledig de andere kant op, dus telt die reactie niet mee.
This is weird as hell. I approve.

Reageer