Springen naar inhoud

Amnion- en chorionholte

• Log in om te kunnen reageren

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 oktober 2012 - 21:31

In de 2e week van de zwangerschap zal door excavatie de amnionholte ontstaan, daarna zal de chorionholte volgen door samenvloeien van meerdere lacunae in het extra-embryonale mesoderm.

Nu heb ik een mooi plaatje gevonden waarop de anatomie duidelijk zichtbaar is:

Schermafdruk-37.jpg

Wat mij duidelijk is, is dat zowel de chorion- als amnionholte zullen worden bekleed met mesoderme cellen. Maar waar komen die vandaan; uit het extra-embryonale cytotrofoblast of uit de embryoblast (en dan met name de epiblast)? Dus hoe ontstaat de bekleding qua cellen aan binnen- en buitenkant van beide holten?

Cytotrofoblast is onderdeel van de trofoblast, dat later de placenta zal vormen.
Epiblast is onderdeel van embryoblast, dat later embryo/foetus zal vormen.

Als je zou kijken naar de afstanden dan zou ik verwachten dat de amnionholte cellen ontvangt via epiblast. Maar de chorionholte ligt qua buitenbekleding weer makkelijker bereikbaar voor cellen vanuit cytotrofoblast...hoe zit dit?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5814 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2012 - 06:11

Mesoderm, ectoderm en endoderm ontstaan allen uit de differentiatie van de epiblast (gastrulatie). De 'afstanden' die zijn er in het begin ook nog niet.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 oktober 2012 - 08:48

Mesoderm, ectoderm en endoderm ontstaan allen uit de differentiatie van de epiblast (gastrulatie).

Maar de chorion- en amnionholte hebben zich al voor de gastrulatie gevormd. Namelijk in de 2e week. Daarentegen vindt de gastrulatie plaats als de primitiefstreep wordt ontwikkeld, in de 3e week...dus met wat voor cellen zijn ze die 'tussenweek' dan bekleed?

Daarnaast; is het dan niet vreemd dat de holten bekleed worden met cellen die afkomstig zijn van de embryoblast (epiblast), dat doorgaans toch betrokken is bij de vorming van het embryo?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5814 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2012 - 09:45

Voor die eerste vraag moet ik m'm embryologieboek raadplegen dat ik nu niet bij de hand heb. Heb je al op internet gezocht? Volgens mij is hier voldoende over te vinden.

Op de tweede vraag is het antwoord: nee, dat is niet vreemd. Bijna alles is van foetale origine, behoudens de decidua van de placenta.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 oktober 2012 - 14:34

Voor die eerste vraag moet ik m'm embryologieboek raadplegen dat ik nu niet bij de hand heb. Heb je al op internet gezocht? Volgens mij is hier voldoende over te vinden.

Dat embryologieboek heb ik hier voor m'n neus liggen, maar daar staat het niet in...vandaar mijn toevlucht tot het forum. Aangezien dat, net als internet, me niet verder brengt heb ik een practicumtutor aangeschoten, met als conclusie:

Het staat nog ter discussie. #-o(M'n vraag in openingstopic)

Wijze les voor de volgende keer; ik pas de volgorde aan: boek - internet - tutor - wsf ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures