[wiskunde] Grootheden en eenheden.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Grootheden en eenheden.

Aldus mijn lesstof is 1dm2 gelijk aan 0,01m2.

1dm x 1dm = 0,1 x 0,1 = 0,01m2.

Nu heb ik de antwoorden bij de vragen welke in de stof gesteld worden. Alleen komen mijn resultaten niet overeen met de resultaten in de antwoorden. Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen wat ik fout doe.

Gevraagd:

24cm2 = ....m2.

Mijn berekening.

centi = 0,01

24 x 0,01 = 0,24

0,24 x 0,24 = 0,0576m2.


Dit is klaarblijkelijk fout gezien het resultaat het volgende zou moeten zijn:

24cm2 = 0,0024m2(of: 2,4 x 10-3m2).

Berichten: 4

Re: Grootheden en eenheden.

Ik ben maar even gaan douchen en onder een flinke straal warm water schoot het te binnen.

0,24 x 0,01

Overigens moet ik wel zeggen dat ze best een beter voorbeeld hadden mogen nemen in de lesstof.

Excuses voor de overlast.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Grootheden en eenheden.

geen overlast hoor.

Als je veel van deze sommetjes moet maken kun je handiger een schemaatje opstellen:

zet ze van groot naar klein op een rijtje.

km .. hm .. dam .. m .. dm .. cm .. mm

als je bijv 23 mm moet omrekenen naar meter:

van mm naar m in dit schema is drie sprongen naar links.

je komma maakt dan ook drie sprongen naar links.

0,023 m

voor oppervlakten en volumes idem:

km² .. hm² .. dam² .. m² .. dm² .. cm² .. mm²

vanwege dat tweetje erboven is elke sprong nu twee kommaplaatsen:

23 mm² naar m²

van mm² naar m² is drie sprongen naar links, elke sprong 2 kommaplaatsen, 3 x 2 = 6

0,000 023 m²
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Grootheden en eenheden.

De methode welke je beschrijft ben ik gewend te gebruiken.

Helaas mogen we deze niet toepassen in het rekenen met eenheden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Grootheden en eenheden.

RUJ.Reverse schreef: ma 22 okt 2012, 16:03
Helaas mogen we deze niet toepassen in het rekenen met eenheden.
Je bent niet aan het rekenen met eenheden, je bent bezig in het metrieke stelsel. Het zou werkelijk een "first" zijn dat ik iemand daar een speciale berekeningswijze of zelfs maar een uitwerking voor zag eisen. In wat voor soort opleiding wordt er iets anders dan simpelweg het antwoord gevraagd?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Grootheden en eenheden.

Ik heb geen idee wat de reden exact is waarom verwacht wordt dat we het op deze wijze doen. Het enige wat er over geschreven staat is dat het een trucje is en het beter is om de methode te leren.
Misschien heb je in een vorige opleiding al geleerd dat 1 km niet hetzelfde is als 1000 m, maar wel hetzelfde als 1x103. Dit hangt samen met de nauwkeurigheid van de meetgegevens.....
De module gaat overigens wel over het rekenen met eenheden. Dit was slecht een voorbeeld van hoe te rekenen met samengestelde eenheden (SI-eenheden).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Grootheden en eenheden.

RUJ.Reverse schreef: ma 22 okt 2012, 03:39
Aldus mijn lesstof is 1dm2 gelijk aan 0,01m2.

1dm x 1dm = 0,1 x 0,1 = 0,01m2.

Nu heb ik de antwoorden bij de vragen welke in de stof gesteld worden. Alleen komen mijn resultaten niet overeen met de resultaten in de antwoorden. Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen wat ik fout doe.

Gevraagd:

24cm2 = ....m2.

Mijn berekening.

centi = 0,01

24 x 0,01 = 0,24

0,24 x 0,24 = 0,0576m2.


Dit is klaarblijkelijk fout gezien het resultaat het volgende zou moeten zijn:

24cm2 = 0,0024m2(of: 2,4 x 10-3m2).
centi = 0,01

24cm2=24 x (0,01m)2 = ENZ.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Re: Grootheden en eenheden.

tempelier schreef: ma 22 okt 2012, 17:15
centi = 0,01

24cm2=24 x (0,01m)2 = ENZ.



Inderdaad - het gaat erom waarop de kwadraat werkt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Grootheden en eenheden.

RUJ.Reverse schreef: ma 22 okt 2012, 17:13
Ik heb geen idee wat de reden exact is waarom verwacht wordt dat we het op deze wijze doen. Het enige wat er over geschreven staat is dat het een trucje is en het beter is om de methode te leren.
Het is prima om te weten/snappen waarom het zo werkt, maar voor dagelijks gebruik is het overkill met slechts toenemende kans op rekenfouten. Alleen al door het feit dat verondersteld wordt dat je in je sommetje voor "centi" 0,01 invult (24 x 0,01m)² is het bovendien nog silly ook, want de kennis dat van cm naar meter de komma twee plekken opschuift stop je er nu zijdelings tóch nog in.

Krankjorum.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer