Nieuw kookvuur

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 768

Nieuw kookvuur

Hallo,

ons vorig kookvuur is aangesloten op een enkelfasige 220V kabel (4mm^2) maar aangezien de grootste kookplaat begint te broddelen, heeft mijn eega haar bevallige oog laten vallen op een reuze-exemplaar van ... 9,6 kW.

Dat ding trekt ongeveer 43A, dus zal er een nieuwe kabel moeten komen.

Vraag is, als ik deze nieuwe kabel 3 fasig uitvoer (3x 220V+neutraal) en het kookvuur zo 3 fasig aansluit (nu ja, laat aansluiten hoor, zelf begin ik er niet aan, te beperkte kennis), hoeveel stroom wordt er dan getrokken door elke fase ?

En ook, als ik er van uitga dat een dergelijke 3 fasige aansluiting op het kookvuur in 'ster' zal gebeuren, hoeveel stroom loopt er dan door de neutrale draad ? De som van de 3 fasen ?

Of wordt dat kookvuur dan in 'driehoek' aangesloten, en betekent dat dat ik geen neutrale draad nodig heb ?

Bedankt

PS: op de verliesstroomschakelaar (4 dradig uitgevoerd) staat een indicatie van 40A. Betekent dat dat die ook moet vervangen worden, of spreken we hier over 40A per fase ? (en is dat dan genoeg ?)
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Nieuw kookvuur

Denk dat ik de oplossing zelf gevonden heb:

het vermogen mag je delen door 3, en als je dat dan deelt door de spanning van 220/230 volt, heb je de stroom door elke tak. (ook rekening houden met de power factor, de cosinus phi dus, waardoor er wat meer stroom getrokken wordt dan zuiver resistief, cos phi = 0.8 of zo)

De stroom die door de neutrale draad gaat schijnt gelijk te zijn aan

I = I(fase1)+ (cos 120)*I(fase 2) + (cos 240)* I(fase 3)

dus in een evenwichtig systeem zal die stroom 0 zijn.

Klopt dit ongeveer denken jullie ?
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Reageer