[scheikunde] esters en evenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

esters en evenwicht

beste mensen,

voor het profielwerkstuk moet ik de evenwichtsconstante bepalen van 1-propanol en ethaanzuur bij verschillende temperaturen. de reactie van de verestering is 1-propanol + ethaanzuur> 1-propylethanoaat+water. de evenwichtsconstantes hebben wij met succes kunnen bepalen. wij kwamen op de conclusie dat hoe hoger de temperatuur is, hoe hoger de evenwichtsconstante k is. klopt dit..?

mijn tweede vraag is of water moet terugkomen in de evenwichtsconstante, volgens mij niet toch?

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: esters en evenwicht

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: esters en evenwicht

Liannee schreef: ma 22 okt 2012, 16:27
Wij kwamen op de conclusie dat hoe hoger de temperatuur is, hoe hoger de evenwichtsconstante k is. klopt dit..?
Weet je hoe die evenwichtsconstante gerelateerd is aan de T? Hiermee bedoel ik: algemeen gezien. Welke conclusies komen hieruit?
mijn tweede vraag is of water moet terugkomen in de evenwichtsconstante, volgens mij niet toch?
In veel gevallen mag je het water weglaten uit die breuk, maar dat is in systemen waar de waterconcentratie gedurende de reactie niet echt veranderd, lees: het water oplosmiddel is. Is dat hier het geval?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 11

Re: esters en evenwicht

dankjewel voor je reactie!

In het algemeen geldt dat hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de deeltjes bewegen, en dus hoe sneller de reactie verloopt. Maar K heeft toch niet veel met de reactiesnelheid te maken.....?

Ook denk ik dat water inderdaad een oplosmiddel is en dus wel in de evenwichtsvoorwaarde moet.

Berichten: 11

Re: esters en evenwicht

ik had trouwens ook in Binas gekeken, en daar stonden wel een aantal evenwichtsconstantes van gas reacties, hieruit kwam de conclusie dat hoe hoger de temperatuur, hoe kleiner de K is...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: esters en evenwicht

vraag 1: denk aan Le Chatelier. Dus zoek eens uit of jouw reactie in de vloeistoffase endotherm of exotherm is.

vraag 2: waarom denk je dat water hier het oplosmiddel is? Ben je dan begonnen met een hoop water in het mengsel?

Water staat in de reactievergelijking dus daaruit kun je concluderen dat ....
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 11

Re: esters en evenwicht

de reactie is endotherm.. dus het evenwicht verplaatst naar rechts.. dus K is hoger..?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: esters en evenwicht

de reactie is endotherm, dus je zou kunnen schrijven:

alcohol + zuur + warmte <-> ester + water

hoe hoger de temperatuur, hoe meer warmte, dus het het evenwicht ...
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 11

Re: esters en evenwicht

verschuift naar rechts, er ontstaat meer ester.. dus k is hoger?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: esters en evenwicht

Waarom een vraagteken?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer