Springen naar inhoud

die menigeen juist niet pasten, of paste?

• Log in om te kunnen reageren

michellekepen

michellekepen

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2012 - 00:21

in en landelijk dagblad kwam ik de volgende zin tegen:
"Wie zich ook de hypotheken van de bank herinnert, die menigeen juist niet pasten, ziet een...."

Ik ben geen neerlandicus, maar mijn gevoel zegt dat het 'paste' zou moeten zijn. Als ik het moet motiveren dan kom ik echter niet verder dan andere woorden gebruiken:
"Wie zich ook de auto's van Piet herinnert, die menigeen juist niet mooi vond(en), ziet een ..."

De redactie liet mij het volgende weten, maar ik heb nog steeds sterke twijfel:
Het lijkt fout, maar is toch goed. Het onderwerp van de bijzin is het betrekkelijk voornaamwoord 'die' en 'die' slaat op de 'hypotheken van de bank'. De hypotheken zijn meervoud, dus de persoonsvorm in de bijzin moet ook meervoud zijn: pasten. Je kan er ook de volgende zin van maken: De hypotheken van de bank pasten menigeen juist niet.

Graag verneem ik van 'deskundigen' of pasten of paste in deze zin de juiste keuze is.

met vriendelijke groet,
Michellekepen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ericw

Ericw

• >250 berichten
  • 289 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2012 - 07:43

Bij 'menigeen' als onderwerp hoort inderdaad een enkelvoudige persoonsvorm (net als bij 'iedereen'), alleen is 'menigeen' in die bijzin geen onderwerp. In de voorbeeldzin die jij bedacht hebt, is 'menigeen' wel het onderwerp, vandaar het verschil. Vergelijk het eens met deze zin: "Wie zich ook de rechters herinnert, die menigeen juist niet veroordeelden, ziet een ..."

Je verwarring ontstaat doordat het onderwerp in de bijzin weggelaten wordt (het is een ellips):
"Wie zich ook de hypotheken van de bank herinnert, [ ] die menigeen juist niet pasten, ziet een...."
"Wie zich ook de hypotheken van de bank herinnert, de hypotheken die menigeen juist niet pasten, ziet een...."

Ik denk dat je verwarring wordt versterkt doordat het onderwerp van de bijzin niet het onderwerp van de hoofdzin is; even uit m'n hoofd is bij elliptische bijzinnen het onderwerp meestal gelijk aan de hoofdzin. Dat zou de verwerking van de ellips in ieder geval makkelijker maken.

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2756 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 oktober 2012 - 10:45

Volledig eens met Ericw. In de bijzin is 'menigeen' het meewerkend voorwerp (je kunt er 'aan' of 'voor' voor zetten), en het onderwerp is 'die', hetgeen terugslaat op 'hypotheken'.
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

michellekepen

michellekepen

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2012 - 11:06

Ericw en Rhiannon,

Dank voor jullie snelle reacties.
Maar vooral dank voor de uitgebreide toelichting. Ik ben helemaal overtuigd.

(ik weet niet of er een mogelijkheid bestaat dit topic te sluiten, maar er mag wat mij betreft en slotje op)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures