Enkel fractuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Enkel fractuur

Op onderstaande foto zijn twee enkels zichtbaar; er is bij een van beide sprake van een fractuur, nu moet ik hem nog zien te vinden en aangeven of het een laag of hoog risico geeft op groeistoornissen:
Schermafdruk-43.jpg
Schermafdruk-43.jpg (23.3 KiB) 1292 keer bekeken
Punt is dat ik niet weet of ik wel het juiste als een fractuur zie.

Het meest opvallende vind ik de laterale malleolus bij de linkerenkel (rechts op plaatje). Daar lijkt een breuk in te zitten en zal dan ondere een Salter - Harris III fractuur vallen. Maar als ik het vergelijk met de rechter enkel (links op plaatje), dan vind ik de laterale malleolus er daar ook niet heel jofel uitzien. Er kan echter maar 1 enkel een fractuur bezitten volgens de gegeven informatie...

Als het inderdaad een SH III is, dan is er een laag risico op groeistoornissen. Maar ik weet nu dus nog niet of dat klopt en of ik de juiste fractuur heb gevonden/benoemd...wie kan me een handje helpen? :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Enkel fractuur

Afbeelding

Type III inderdaad maar van de mediale malleolus.

Ik heb erg mijn bedenkingen bij dit soort opdrachten. Röntgenfoto's beoordelen is iets dat jaren training kost. Dat moet je niet vragen aan 1ste jaars.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Enkel fractuur


Ik heb erg mijn bedenkingen bij dit soort opdrachten. Röntgenfoto's beoordelen is iets dat jaren training kost. Dat moet je niet vragen aan 1ste jaars.
'K moet toch een keer beginnen. ;) M'n aankomende tentamen barst van deze vragen, maar dacht bij deze dat de fractuur toch echt aan de laterale zijde zat, nuja, nu zie ik hem wel aan de mediale zijde! :) Bedankt!

Kwam nog een paar oefenvragen tegen en nu we het er toch over hebben check ik die ook maar gelijk:
Schermafdruk-44.jpg
Schermafdruk-44.jpg (30.73 KiB) 1265 keer bekeken
Bij deze fractuur denk ik eveneens aan een SH III.
Schermafdruk-45.jpg
Schermafdruk-45.jpg (44.05 KiB) 1266 keer bekeken
Hierbij denk ik niet aan een SH fractuur, maar er zit wel een lijntje door de diafyse en metafyse waarvan ik niet met zekerheid durf te zeggen of het een fractuur kan zijn.
Schermafdruk-46.jpg
Schermafdruk-46.jpg (76.7 KiB) 1265 keer bekeken
Tot slot vermoed ik dat bij deze fractuur sprake is van een SH II, maar dat eveneens de fibula van de linkervoet gebroken is.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Enkel fractuur

Dat eerste plaatje is van zeer matige kwaliteit. Lijkt me een type III inderdaad, maar als dat kleine pijltje zich boven de groeischijf bevindt een type IV.

Bij het tweede plaatje is het maar de vraag of de groeischijf meedoet. Lijkt meer een avulsiefractuurtje van de mediale malleolus.

De derde ziet er echt nasty uit. Volgens mij is dat een Weber C.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Enkel fractuur

anusthesist schreef: do 25 okt 2012, 06:46
De derde ziet er echt nasty uit. Volgens mij is dat een Weber C.


Die term komt me niet bekend voor en we moeten kiezen uit salter - harris of niet, en zoja: welke vorm. :mrgreen:
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Enkel fractuur

Dan ga ik voor: nee, het is een Weber C :)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Enkel fractuur

Hmmm, die weber c zie ik inderdaad ook. Maar dat zit in de fibula. Twijfel nog over deel van de metafyse en epifyse. (Zie rode cirkeltje), lijkt alsof daar wel een stukje vanaf geschoten is, en dus een SH II is...of wil ik nu gewoon te graag fracturen zien? :lol:
Schermafdruk-46.jpg
Schermafdruk-46.jpg (73.21 KiB) 1266 keer bekeken
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Enkel fractuur

Die rode cirkel is de ruimte tussen tibia en fibula, maar iets daar links (op het plaatje) van lijk je wel een cortexonderbreking te zien.

Blijft een type II. Dus mogelijk hebben we te maken met Weber C + SH II.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Enkel fractuur

anusthesist schreef: do 25 okt 2012, 10:01
Die rode cirkel is de ruimte tussen tibia en fibula, maar iets daar links (op het plaatje) van lijk je wel een cortexonderbreking te zien.
Maar wat is dan dat ontbrekende stukje rechts in de cirkel? Daar lijkt echt een hap uit de metafyse te zijn, dat ik onder een SH II zou classificeren. Zelfs een stukje epifyse lijkt gebroken te zijn, waardoor het een SH IV zou moeten zijn. Zie hieronder in groene cirkel:
Schermafdruk-47.jpg
Schermafdruk-47.jpg (73.78 KiB) 1266 keer bekeken
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Enkel fractuur

Weet ik niet. Wat ik wel weet is dat die enkel verrot is en dat ik de chirurgie in consult zou vragen :D
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Enkel fractuur

anusthesist schreef: do 25 okt 2012, 18:40
Weet ik niet. Wat ik wel weet is dat die enkel verrot is en dat ik de chirurgie in consult zou vragen :D


...niet alleen die enkel is 'verrot', de vraag zelf ook. ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer