Complex inproduct

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 614

Complex inproduct

Hallo,

Ik doe nu online aanvullende vragen op mijn stof voor lineaire algebra, maar om de een of andere reden kom ik nooit op het goede antwoord, het reele deel klopt wel steeds, maar het imaginaire niet.
Naamloos.png
Naamloos.png (72.62 KiB) 466 keer bekeken
op het einde hoort te staan: 488 - 140 i....

<v,w>=conj<w,v> dat weet ik maar ook dan kom ik niet uit??

Is dit nu mijn fout of een fout in het bestand?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Complex inproduct

Volgens mij klopt je berekening gewoon (al zie ik jouw einduitkomst niet?).

PS: de keuze voor een '.' als inner product vind ik vreemd (en verwarrend) alsook notaties als 4+-3i.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Complex inproduct

Dat is niet mijn oplossing, dat is juist het probleem.

En de oplossing is 488-140i volgens deze uitwerking, maar ik begrijp niet waarom...........

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Complex inproduct

Ja, dat stuk is een typfout, lijkt me ;) . De uitwerking klopt, de einduitkomst niet, lijkt me. Ik zie alleszins ook geen manier om aan die 140 te komen.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Complex inproduct

Vreemd dan, in bijna elke opgave is het imaginaire deel fout berekend :s

Maar dan weet ik voldoende :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Complex inproduct

Dat is inderdaad wel vreemd... Vraag anders eens aan een docent ofzo?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Complex inproduct

Doe ik.

Maar volgens mij zijn de opdrachten ook niet gemaakt door de docent zelf, misschien dat het daarom alleen al niet klopt.....

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Complex inproduct

In deze opgave zou 140 sowieso vreemd zijn als imaginair deel. Want wat het ook exact zou zijn, het moet steeds deelbaar zijn door 3 (immers kan je imaginair deel enkel komen van de "3i") en dat is niet zo voor 140.

Een gelijkaardige controle kan je eens toepassen op je andere opgaves. Is het wel een deler, heb je uiteraard nog geen uitsluitsel.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer